Milka se nenápadně zmenšuje, cena ale zůstává stejná. Obalové triky jen tak nepoznáte

Milka se nenápadně zmenšuje, cena ale zůstává stejná. Obalové triky jen tak nepoznáte

10. 1. 2018 | Některé varianty čokolády Milka v Česku zhubly. V regálu to na první pohled není poznat - výrobky jsou baleny do stejně velkých obdélníků a mají i shodnou cenu. Štíhlejší varianty tak proti původním velikostem zdražily.

Fialová čokoláda Milka se nenápadně zmenšuje. Některé větší tabulky loni snížily svou hmotnost a některé menší varianty se už rovnou prodávají hubenější než jejich - původně stogramoví - sourozenci. Všechny se však prodávají za stejnou cenu, takže zákazník má pocit, že si kupuje stejně velký výrobek - přestože ve skutečnosti nenápadně zdražil.

Mléčná čokoláda s oříšky a rozinkami (Milka Nuts & Raisins) vážila ještě před rokem 300 gramů. Kdo si ji půjde koupit dnes, uvidí na obale údaj 270 gramů. Vzhledem k tomu, že se všechny čokolády Milka v kategorii od 250 do 300 gramů prodávají za stejnou cenu 99,90 koruny, je nová Nuts & Raisins proti původní variantě dražší o 11 procent - bez ohledu na případnou inflaci.

"Zhruba v polovině loňského roku došlo ke snížení gramáže u tří vybraných tabulkových čokolád z této řady. Produkt Triolade byl snížen z původního 300gramového balení na 280 gramů a produkty Alpine Milk a Nuts & Raisins na 270 gramů," říká Gabriela Bechynská, mluvčí společnosti Mondelez Czech Republic pro Česko a Slovensko. 

Výrobce podle ní zmenšil výrobky kvůli rostoucím nákladům. "Chuť a kvalita produktů zůstaly identické. Gramáž každé čokolády je vždy viditelně vyznačena na obalu," zdůrazňuje Bechynská.

Vedle zmenšování původních výrobků však firma u nových příchutí uplatňuje další obalové triky, které matou kupující. Již v roce 2016 si rakouská spotřebitelská organizace Konsument všimla, že nová varianta výrobku Peanut Caramel vypadá na první pohled shodně (má stejně velký obal) jako další čokolády v regálu s hmotností 300 gramů, ve skutečnosti však váží jen 276 gramů.

Výrobce tehdy organizaci ujišťoval, že nový výrobek má intenzivnější chuť a vlastně ani menší není, protože má díky přísadám stejný objem jako jeho hmotnější verze.

Čokoláda Milka (vybrané varianty)

Název Hmotnost Cena* Cena za 100 g
Rozdíl v ceně**
Whole Nut Toffee, Oreo 300 g 99,9 Kč 33,30 Kč 0 %
Triolade 280 g 99,9 Kč 35,68 Kč 7,1 %
Peanut Caramel 276 g 99,9 Kč 36,20 Kč 8,7 %
Alpine Milk, Nuts & Raisins 270 g 99,9 Kč 37,00 Kč 11,1 %
Whole nuts 250 g 99,9 Kč 39,96 Kč 20 %
Joghurt 100 g 34,9 Kč 34,90 Kč 0 %
Bubbly White 95 g 34,9 Kč 36,74 Kč 5,3 %
Collage Fruit, Collage Fudge 93 g 34,9 Kč 37,53 Kč 7,5 %
Bubbly Milk, Triple Caramel, Tripple Choco 90 g 34,9 Kč 38,78 Kč 11,1 %
Milkinis 87,5 g 34,9 Kč 39,89 Kč 14,3 %
Sandwich 87 g 34,9 Kč 40,11 Kč 14,9 %
Waves Biscuit, Waves Caramel 81 g 34,9 Kč 43,09 Kč 23,5 %
Poznámka * ceny jsou z obchodu Albert z 9. ledna 2018, ** rozdíl v ceně proti základnímu výrobku v řadě

K podobnému optickému klamu ale dochází i u stogramových tabulek. V obchodech je možné vedle sebe najít až sedm hmotnostně odlišných variant, které se od sebe na první pohled neliší. Dokonce ani na druhý pohled nemusí kupující rozdíl ve výrobcích odhalit.

Pokud totiž z regálu vytáhne nejprve například Bubbly White, která váží 95 gramů, a do košíku k ní přihodí třeba Collage Fruit vážící 93 gramů, tak dvougramový rozdíl v dlani pozná jen extrémně vnímavý člověk. Když však vytáhne nejprve stogramovou verzi Joghurt a pak sáhne po Waves Biscuit (81 gramů), tak už i méně citlivý zákazník pozná, že něco nehraje. 

Ačkoliv čelní strana vypadá stejně, z boku je o poznání tenčí. Pravítko pak odhalí, že stogramová verze měří v pase osm milimetrů, zatímco ta menší jen šest. Zatímco stogramové čokoládě tak obal sedne přesně, na o pětině tenčí verzi plandá. 

Liší se i jednotková cena. Zatímco 100 gramů jogurtové čokolády stojí 34,90 koruny, Waves Biscuit vyjdou v přepočtu na 43,10 koruny, jsou tak téměř o čtvrtinu dražší vůči základní verzi (23,5 procenta).

"U těchto produktů nedošlo k žádné změně v gramáži. Tak, jak jsou aktuálně prodávány, byly naší obchodní jednotkou také uvedeny na český trh," dodává mluvčí Mondelez Czech Republic Bechynská.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Tři vína z 18. století se ve Francii vydražily za šest milionů Kč

27. 5. 2018 | Na východě Francie se dnes vydražily tři vzácné lahve žlutého vína z oblasti Jura ročníku 1774, a to v přepočtu za více než šest milionů korun. Jedna se prodala za 107.700 eur (2,8 milionu Kč), druhá za 76.250 (dva miliony Kč) a třetí 73.200 (1,9 milionu Kč).

Soukromý investor chce v Brně oprášit slávu nejslavnějšího sládka

23. 5. 2018 | Soukromý investor chce v Brně oprášit slávu patrně nejslavnějšího sládka české historie. Za více než 20 milionů korun opraví v centru bývalý městský pivovar, kde proslulý sládek František Ondřej Poupě do své smrti v roce 1805 působil.

Oblíbenou pochoutkou v SAE je během ramadánu medovník

26. 5. 2018 | Obyvatelé Spojených arabských emirátů si zamilovali medovník, a to natolik, že jeden obchodní řetězec v průběhu muslimského postního měsíce ramadánu denně prodá 3000 těchto dortů z medových plátů a sladkého krému.

Aktuální číslo

v prodeji od 25. 6.