Maso z Česka. Nálepky na tuzemském hovězím budou od Velikonoc

Maso z Česka. Nálepky na tuzemském hovězím budou od Velikonoc

07.03.2019 | Potravinářská komora zavedla označení cechovní normy i na hovězí a vepřové maso. Zákazníci by z nálepek na balíčcích měli na první pohled poznat, že jde o maso, jež nikdy nepřekročilo hranice Česka.

„To znamená – je ze zvířat, která se zde narodila, byla vychována, vykrmena, poražena a prodána,“ řekl Miroslav Koberna z Potravinářské komory. Míní, že značení podle evropských norem nemusí o mase vždy udávat vyčerpávající informace. 

Co má značku, je české

Spotřebitel sice vyčte, že bylo zpracováno třeba v Německu. „Ale když zjišťujete historii zvířete, zjistíte, že se narodilo, bylo vychováno a poraženo třeba v Polsku a díly potom byly převezeny jinam a tam zabaleny,“ vysvětlil Koberna. „Tohle chceme spotřebiteli zjednodušit. Má-li tam cechovní normu, je to české maso,“ prohlásil.

Norma určuje, co se do výrobku smí použít. Měl by mít vyšší obsah masa i svalových bílkovin, nižší obsah tuku, maso by nemělo být odděleno strojně a obsahovat zvýrazňovače chuti. Seznam schválených cechovních norem obsahuje přes dvě stovky potravinářských výrobků – zejména pečivo, mléčné výrobky, ryby a salámy. 

Zavedení norem u hovězího masa obchodníci vítají. „Vidí tady příležitost nabídnout českým spotřebitelům maso s garantovaným původem a kvalitou,“ konstatoval Koberna. S rychlým zavedením označení u masa počítá třeba Penny Market. „Výrobky s cechovními normami můžete v Penny nakupovat hned, maso od Velikonoc,“ uvedl Petr Baudyš z Penny Marketu. 

Hovězí výhradně z českých chovů nabízí společnost Lidl. „Zavedení cechovní normy proto do budoucna nevylučujeme,“ řekla Deníku jeho mluvčí Zuzana Holá. Zájem obchodníků ale není pravidlem. „Momentálně využití tohoto označení neřešíme,“ uvedl Václav Koukolíček z Tesca. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza očekává, že spotřebitelé budou hovězímu s tímto označením dávat přednost. „Bude poměrně velký tlak zákazníků, aby se to označení rozšiřovalo na další produkty,“ uvedl Prouza.

Zákazníky vychovávají

Zavedení cechovních norem vítají i někteří výrobci. „Zákazníky se snažíme vychovávat, aby spoléhali na české výrobky,“ uvedl předseda představenstva společnosti Maso Uzeniny Písek Čestmír Motejzík. Připomněl, že garantovaná kvalita zboží má pro spotřebitele ale také stinnou stránku. „Měli by se naučit, že se za kvalitní výrobky připlácí,“ dodal.

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Biopotraviny jsou na vzestupu, jejich nabídka se bude rozšiřovat

22.03.2019 | Principy ekologického zemědělství a produkce biopotravin si získávají v České republice mezi lidmi stále větší oblibu. Do budoucna by se jich v obchodech mělo vyskytovat i více.

Už znáte aplikace zamezující plýtvání potravinami?

13.03.2019 | Kupujeme už i „ošklivou“ zeleninu, plníme komunitní lednice a rádi pomůžeme potřebným příspěvkem do potravinových sbírek. Stále ale máme rezervy. Pro svou peněženku, životní prostředí i dobrý pocit můžeme udělat ještě víc...

Dubnový CZ TEST je v prodeji!

| V současné době se rozšiřuje nový trend, a to nakupovat do vlastních obalů, resp. chodit nakupovat do obchodu tzv. bez obalu. Mnozí se tak domnívají, že tímto přístupem podporují trend omezování nadbytečného používání plastů. Jak to ale doopravdy s potravinami a jejich obaly je? Přírodě možná tímto přístupem pomůžeme, svému zdraví ale můžeme ublížit. V novém čísle pro vás máme celý speciál s řadou odborníků o hygieně i recyklaci plastových obalů.

Březnový CZ TEST je tady!!!

A s ním i souhrn aktuálního dění ze světa potravin! Jsou snad ryby plné toxinů, proč nechat dršťkovou raději v obchodě otrlejším a proč sojové mléko nikdy nenahradí to kravské? Nejen tyto informace najdete objektivně podané jen u nás, a to ve spolupráci s odborníky z Potravinářské komory ČR!