Kuře jako z reklamy? Syrové a benzínem barvené - mňam!

Kuře jako z reklamy? Syrové a benzínem barvené - mňam!

01.07.2020 Jana Čiháková

Jídlo může na fotce nebo v reklamě vypadat skvěle, to je také účel. Kolikrát je však potřeba vzít na pomoc mnoho nepoživatelných triků. Přeci jen – pokrmy se v tuto chvíli chovají jinak. Jsou například hodiny pod palbou světel, a to by nevydržely ani ty nejkvalitnější suroviny. Ovšem pokud dostanete na talíř něco úplně jiného, rozhodně za to platit nemusíte.

I jídlo má stylistu! Food styling je a odjakživa byl specifický obor a také náročná unikátní disciplína, kterou na špičkové úrovni ovládá jen hrstka odborníků. Obvyklou výbavou foodstylistů jsou chemické prostředky, barevné spreje, laky, lepidla, oleje, pinzety, kartáče a další náčiní sloužící k přetvoření pokrmů se standardním vzhledem, na modely vyparáděné pro fotoaparát nebo kameru.

Vezměte si příklad – snídaňové cereálie. Také vidíte tu fotku z krabičky, do které teče úplně pomalu mléko „přímo od kravičky“? Nenechte se zmást. Ve skutečnosti by tam mléko nateklo tak rychle, že by se nedalo ani vyfotit, takže se používá lepidlo nebo bílé mýdlo. Bezbarvým lepidlem je také potřeno vše, co má vypadat šťavnatě a oplývat vysokým leskem. Potírá se jím maso i hamburgerové housky, ovoce i zelenina.

Syrové maso barvené benzínem

Maso se zásadně nevaří, ani nesmaží – nijak se tepelně neupravuje. Důvod? Smrsklo by se. Chutě nenahání ani způsob, jak nasimulovat páru. Nad propečeným kuřátkem, které je ve skutečnosti syrové, jen se potřelo směsí hnědého barviva, glazury a benzínu, se vznáší pára z namočené buničiny, kterou stylisté před tím na chvilku dají do mikrovlnky.

Ani burgery nejsou tak objemné, jak se zdá. To, co z nich ve skutečnosti „big macky“ dělá, není nic než pár párátek, která se šikovně naaranžují k pohledové straně a buničina, kterou se patra vystýlají. Také cibule by nedržela bez pinetek a výztuží, stejně jako salát, který je pro jistotu potřen lepidlem – to, aby byl opravdu čerstvý!

Triky jako v akčním filmu

Bavíme-li se o natáčení reklamních spotů, pak se často využívá profesionální vysokorychlostní kamera, se kterou je možné natočit zpomalené záběry. Zejména u jogurtu nebo nápojů platí, že čím pomaleji se pohybují, tím víc se na ně divákovi budou sbíhat sliny. Pomalejší snímky navíc evokují zdání ideální konzistence a lákavé chuti. Takový jogurt je mnohdy trochu oříšek a natočit reklamu s tím skutečným by v konečném důsledku nevyznělo ani zdaleka tak dobře, jak jsme dnes z televizních obrazovek zvyklí.

Obvykle jde o poznání méně lákavou směs škrobu, vody a tónovací barvy, která je tekutější než skutečný jogurt. Hotová kaše se rotorem poháněným vrtačkou uvede do rychlosti 300 snímků za vteřinu, což je dvanáctkrát rychleji, než je standardní rychlost filmování. Hmota pak běžným okem vypadá hustší.

Také zmrzlina se fotí a natáčí komplikovaně, proto se běžně používá směs tuků, škrobu a barvy. Ta se ani po hodinách práce nerozteče a zůstává stabilně naoko lákavá. Podobných triků se používá třeba při tvorbě husté kávové cremy. Ve skutečnosti byste si na takové kávě vůbec nepochutnali, protože se obvykle tvoří z pěny na holení. Pipeta, která též patří do běžné výbavy foodstylisty, následně pošle několik kapek kávy přímo do středu šálku a vytvořené záběry tak navodí perfektní iluzi čerstvě uvařeného nápoje.

U reklamy na studené nápoje zase nemohou chybět ledové kostky. Ani ty, stejně jako zmrzlina, nevydrží v záři reflektorů déle než pár minut, proto se využívá náhražka z tvrdé želatiny, která je od pravých kostek jen sotva odlišitelná.

Platit nebo neplatit?

Kvalitní podnik by se ve svém vlastním zájmu měl snažit o to, aby jeho doprovodný fotografický materiál, například v menu, co nejvíce odpovídal realitě. Zároveň platí, že za své peníze má host v restauraci právo žádat odpovídající služby. Pokud servírované jídlo vypadá diametrálně jinak než na obrázku, máte právo jej odmítnout a žádat buď o nápravu, nebo objednávku zrušit a odejít bez placení. I ústní objednávkou pokrmu totiž uzavíráte smlouvu. Na restauraci se tak vztahuje povinnost splnit sjednané vlastnosti jídla.

Obsluze svou nespokojenost ale oznamte neprodleně. Výhodou je také jednat slušně a klidně a snažit se co nejpřesněji popsat, co není v pořádku. Můžete také podat podnět dozorovému orgánu a tím je Státní zemědělská a potravinářská inspekce, která je povinná nedostatek prověřit a následně vás vyrozumět o výsledku.


Mohlo by vás zajímat

MRAZY NAPÁCHALY ŠKODY NA VINICÍCH, JDE O MILIONY

22.04.2024 | Škody způsobené mrazem na letošní úrodě vinařů v Česku půjdou do stovek milionů korun, v Čechách pomrzlo 40 procent vinohradů, řekl to prezident Svazu vinařů Martin Chlad. Vinohrady v Čechách ničil noční mráz o víkendu, část úrody poškodil už v noci na pátek. Vinaři na jihu Moravy proto od minulého týdne pozorně sledují několik předpovědních modelů i vlastní meteostanice, doplnil Chlad.

1. MÁJ: ĆAS LÁSKY, ALE I RŮŽOVÉHO VÍNA

05.04.2024 | První máj, příjemná atmosféra, dechberoucí výhled na celou Prahu a…? Samozřejmě sklenička moravského nebo českého růžového vína! Již po čtrnácté se prvního května promění Pražský hrad na Svátek růžových vín. Dopřejte si příjemné chvíle s našimi růžovými víny, které si podmaní vaše smysly. Těšit se můžete na desítky vzorků vín dvaceti vinařství.

INSPEKCE ODHALILA FAZOLE PLNÉ HERBICIDŮ: "DOBROTU" PRODÁVALO TESCO

17.04.2024 | V sušených fazolích, které prodával řetězec Tesco pod svou privátní značkou, zjistila laboratorní analýza Státní zemědělské a potravinářské inspekce výskyt herbicidu ve čtyřikrát vyšším množství, než povoluje zákon. Šlo o fazole vypěstované v Argentině a nevyhovující šarže měla 1344 balení, uvedl v tiskové zprávě mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.