Ketogenní dieta je účinná! Ale hlavně svými dopady na zdraví!

Ketogenní dieta je účinná! Ale hlavně svými dopady na zdraví!

25.03.2019 | Ketogenní dieta, která se téměř sto let používala při léčbě některých druhů epilepsie, si pozvolna vydobyla své místo mezi odtučňovacími kúrami. Ale je skutečně tak skvělá?

Zhubněte tak, že budete jíst tuky a z jídelníčku vyloučíte sacharidy: to přinejmenším poněkud překvapivě slibuje takzvaná ketogenní dieta, píše francouzský deník Le Figaro. Francouzská Národní agentura pro potravinovou bezpečnost (ANSES) uvádí, že u dospělého by deset až 20 procent energie mělo pocházet z proteinů, 35 procent z tuků a 40 až 55 procent ze sacharidů. Ketogenní dieta spočívá v tom, že se drasticky sníží spotřeba sacharidů (ne více než 50 gramů denně) ve prospěch zvýšeného přísunu tuků (70 až 90 procent celkového přísunu energie) a 15 až 20 procent proteinů.

Zakázány jsou potraviny na bázi obilnin (chleba, těstoviny, rýže), brambory, hotová jídla, sladkosti a mléko, které je bohaté na mléčný cukr laktózu. Vyhýbat se je nutné také některým druhům ovoce a zeleniny (jeden banán má kolem 30 gramů sacharidů), stejně jako luštěninám. Naopak je třeba konzumovat všechny potraviny bohaté na tuky a proteiny, jako jsou rostlinné oleje, máslo, vejce, maso, tučné ryby, avokádo a ořechy. "V praxi je velmi obtížné tuto dietu dodržovat," uvádí profesor Luc Cynober, šéf biochemické jednotky při pařížské klinice Cochin.

Když je sacharidů velmi málo, jako je tomu u této diety, začnou játra vyrábět ketonová tělíska z tuků zkonzumovaných potravin nebo z tukových zásob organismu. Říkáme tomu ketóza: tělo se stává strojem na spalování tuků. Tato situace nastává druhý až čtvrtý den diety.

Funguje? Možná ano, ale za jakou cenu? 

Tato drastická dieta vede nepochybně ke snížení váhy. Člověk může zhubnout za měsíc o několik kilogramů. Problémem těchto tvrdých diet však je jojo efekt, následné opětovné nabrání shozených kil. Lidé často ztloustnou o více kilogramů, než shodili.

"Diety chudé na sacharidy umožňují rychleji zhubnout než diety chudé na tuky. Po delší době se však podle podle studí pokles váhy vyrovnává," říká profesor François Jornayvaz z diabetologické jednotky Univerzitních nemocnic v Ženevě.

Při dietě bohaté na tuky a chudé na sacharidy je však třeba dávat pozor na druh konzumovaných tuků a dávat přednost těm, které jsou rostlinného původu, před tuky živočišnými, jinak hrozí ztučnění jater a vysoká hladina cholesterolu. Je třeba připomenout, že přes vyzdvihované příznivé účinky ketogenní diety na rakovinu, Alzheimera a podobně, byla její účinnost vědecky prokázána jen při epilepsii.

Tělo jede "na doraz"

"Při této dietě je rovněž tělo nuceno využívat své rezervy sacharidů. Ve svalech je glukóza skladována s vodou. Její využívání vede ke spotřebě této vody, což přispívá ke snižování váhy, ale také k dehydrataci," uvádí profesor Luc Cynober. Dieta, která zahrnuje výrazné snížení konzumace ovoce a zeleniny, může vést k nedostatku vitamínů, minerálů a vlákniny. Z dlouhodobého hlediska nejsou její důsledky příliš známé. Většina vědeckých prací na toto téma se týká malého počtu sledovaných osob a neumožňuje srovnání.

"Člověk je naprogramován na vyváženou stravu, je všežravec. Je zbytečné říkat, že narušit organismus vysokým příjmem tuků a vyloučit ze stravy sacharidy není pro zdraví dobré," říká profesor Cynober.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Jak skvěle uvařit z Regionálních potravin? Zkuste tyto 4 recepty

29.10.2018 | Přesvědčte se sami o kvalitě potravin oceněných značkou Regionální potravina a vyzkoušejte je ve své kuchyni. Připravili jsme pro vás výběr jednoduchých receptů, které se výborně hodí do podzimní kuchyně, ale zároveň osvěží váš jídelníček.

Střihněte si kvalitu! SZIF odstartoval novou soutěž o tři automobily.

26.11.2018 | Státní zemědělský intervenční fond 5. listopadu spustil spotřebitelskou soutěž o atraktivní ceny. Střihněte si kvalitu! Hlavní výhrou jsou tři automobily značky Škoda KAROQ Ambition, ale ani ostatní soutěžící nepřijdou zkrátka. Cílem je podpořit osvětu a konzumaci kvalitních potravin.

Sklenka vína denně pro zdraví? Nová studie si není jistá

05.04.2019 | I sklenka vína nebo piva denně zvyšuje krevní tlak a riziko mozkové mrtvice, zjistila studie publikovaná odborným vědeckým časopisem The Lancet. Vyvrací tak dosud panující domněnku, že jedna či dvě sklenky alkoholu za den jsou naopak zdraví prospěšné. Informují o tom dnes zahraniční média.