Jihokorejci milují lančmít - spam

Jihokorejci milují lančmít - spam

09.10.2018 | Spam, potravina na bázi vepřového v konzervě, kterou ve světě zpopularizovala americká armáda za druhé světové války a po ní, nemá labužníky čím lákat.

Avšak v Jižní Koreji tato potravina, v česku známá jako lančmít, stojí v čele dárků, jimiž se lidé obdarovávají u příležitosti různých svátků, píše agentura AFP.

Festival Čusok, jedna z největších slavností v Jižní Koreji, kdy se scházejí celé rodiny, je toho důkazem. Modré a žluté konzervy se spamem, spočívající v rákosovém hnízdečku v dřevěných košících, jsou všude, v supermarketech i v malých obchůdcích.

V luxusním obchodě se košík se šesti konzervami spamu a dvěma lahvemi andaluského olivového oleje prodává za 90.000 wonů (asi 1800 Kč). Avšak nejpopulárnější verze obsahuje devět konzerv a stojí 30.000 wonů (asi 600 Kč).

Úředník Li Ju-ho koupil šest konzerv, jimiž hodlá obdarovat své bližní. Je to univerzální dárek, soudí. "Je to cenově přístupné a všichni to mají rádi. Všichni Jihokorejci spam milují," tvrdí.

V západních zemích, jako je Británie, se růžová hmota skládá z vepřového ramínka a šunky; na trh ji v roce 1937 uvedla americká společnost Hormel Foods. Jde spíše o jednoduché jídlo oblíbené mezi chudými. Ale v Jižní Koreji se ho v roce 2017 prodalo za 213 miliard wonů (4,224 miliardy Kč), šestkrát více než v roce 2008.

Takový jev by jinde nebyl možný, soudí Da He-Westová, autorka anglicky psané kuchařky Eat Korean. "V západních zemích je spam považovaný za levné jídlo, lidé na něj pohlížejí většinou záporně a spojují si ho s masem špatné kvality," vysvětluje.

Vzhled tohoto vysoce zpracovaného produktu, nad nímž se mnohým obrací žaludek, se v Jižní Koreji právě líbí, dodává. "Protože spam je slaný a obsahuje hodně tuku, snoubí se velmi dobře s kořeněnými a nakyslými prvky korejské kuchyně, zvláště s kimči, neboť tak se chuť vyváží," říká Westová. Kimči je specialita na bázi kvašeného zelí.

Spam se dostal na poloostrov v 50. letech stejně jako americká armáda, když byly zásoby potravin pro civilisty nedostatečné. Maso bylo vzácností. Američtí vojáci někdy dávali konzervy spamu obyvatelům, kteří ho považovali za vrchol gastronomie a kteří se rovněž živili zbytky spamu nalezenými u amerických kasáren.

Bída byla tehdy veliká. Jihokorejci vynalezli nové jídlo nazvané bude ččike, což zhruba znamená armádní eintopf. Jde o směs spamu, fazolí z konzervy, sýra a kimči. Tento recept se stal velmi populární.

S ubíhajícími lety se spam začlenil do jihokorejské kulinářské kultury a mladí i staří považují růžovou hmotu za součást lokální kuchyně.

Americká snowboardistka Chloe Kimová, jejíž rodiče se narodili v Koreji, vyrostla na spamu a ten zůstává jedním z jejích oblíbených pokrmů. "Spam se u nás prodává všude," řekl její otec v rozhovoru s USA Today Sports při příležitosti zimních olympijských her, které se konaly v únoru v Jižní Koreji.

Konzervy spamu se staly dárky v době asijské finanční krize z 90. let, kdy lidé vyhledávali levnější potraviny. Ekonomika se sice zvedla, ale obliba košíků s konzervami spamu nepolevila. Země je dnes po Spojených státech druhým největším konzumentem spamu, ačkoli její obyvatelstvo tvoří necelou šestinu počtu Američanů.

"Spam je při Čusoku dokonalým dárkem. I když dostanete několik konzerv, nevadí to, protože dlouho vydrží. Když jsem byla malá, ráda jsem dostávala při Čusoku spam a dnes, kdy už jsem vdaná, miluji ho ještě více!" říká Čche Ju-sun.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Privátky BILLY porazily ve Volbě Spotřebitelů i ostřílené stálice

14.06.2019 | Společnost BILLA zabodovala v letošní anketě Volba spotřebitelů 2019, kde získala hned několik ocenění. Šest z nominovaných produktů napříč privátními řadami byly zvoleny novinkami roku 2019 v několika kategoriích, ocenění si odnesly výrobky privátních značek BILLA, BILLA Premium, Clever A FREE.

Češi vypijí průměrně 98 litrů minerálky ročně

18.06.2019 | Z ochucených vod zákazníci nakupují tradičně nejvíce citronovou, pomerančovou a příchuť lesního ovoce. Vzrůstá ale i obliba i jahody, grapefruitu a mixu citrusů. Podle posledních údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen tvoří minerálky a stolní vody u nealka až 61 procent veškeré jeho spotřeby, která celkově roste.

Už žádné emise: Výroba brambůrků bude ekologičtější

18.06.2019 | Výrobce Strážnických brambůrků, jímž je firma Petr Hobža SNACK, investuje do modernizace a rozšíření výroby v příštích dvou letech až 140 milionů korun. Díky nové technologii bude výroba ekologičtější a denní kapacita výroby se posune z 12 až 13 tun na 30 tun, uvedl v tiskové zprávě pro ČTK výrobní ředitel firmy Libor Hobža.

Vychází červnový CZ TEST

V prodeji již od 27. 5.