Jen vyjít na slunce nestačí, tělo potřebuje

Jen vyjít na slunce nestačí, tělo potřebuje "déčka" daleko víc

01.08.2019 | Vitamin D je důležitý zejména pro zdraví imunitního systému, svaly a hustotu minerálních látek v kostech. Jeho optimální množství v krvi má ale jen 11 % populce. Odborníci z Alliance of Dietary/Food Supplement Associations jej proto doporučují suplementovat.

Vitamin D ovlivňuje kvalitu kostí a možnost výskytu osteoporózy, nedostatek vitaminu D se projevuje i rachitidou, dětským onemocněním, které se vyznačuje těžkou poruchou tvorby kostí. Rachitida se často vyskytovala ve Finsku v 50. letech a byla spojována právě s nedostatkem slunečního záření a na něj navazujícím nedostatkem vitaminu D. Finská vláda přijala opatření ve formě programu na suplementaci vitaminu D u dětí, který se setkal s velkým úspěchem a jehož důsledkem bylo vymýcení rachitidy u dětí. Vláda si uvědomila, jak velký krok vpřed udělala, a rozhodla se postoupit ještě dál a nabídnout benefity vitaminu D i zbytku obyvatel. Od roku 2003 se tak ve Finsku o vitamin D obohacují mléko a margarín. Po vědeckých konzultacích se od roku 2010 obsah doplňovaného vitaminu D ještě zvýšil. Následné průzkumy ukázaly, že před rokem 2000 měla dostatek vitaminu D pouze jedna třetina obyvatel. V roce 2011 už to bylo 90 %.

V celé Evropské unii stojí léčba onemocnění spojených s osteoporózou 26,4 miliard eur ročně. Po celém světě bude osteoporózou trpět každá třetí žena a každý pátý muž. „U žen se jedná o onemocnění častější, než je výskyt rakoviny, infarktu, mozkové mrtvice či cukrovky,“ říká Ing. Bohumil Hlavatý z České asociace pro speciální potraviny. V severních oblastech máme možnost získat vitamin D ze slunce pouze po kratší dobu celého roku. Za adekvátní množství vitaminu D v krvi se pak považuje 20–30 ng na ml. „Takového množství však dosahuje pouze 56 % obyvatel v celé populaci,“ přibližuje Ing. Bohumil Hlavatý. „Vědci se shodují, že optimální obsah vitaminu D v krvi je více než 30 ng/ml, jelikož má vliv i na kvalitu svalstva, imunitní systém či krevní tlak. Takového množství dosahuje pouze 11,9 % populace,“ doplňuje.

Díky užívání opalovacího krému se vstřebatelnost vitaminu D snižuje, pro jeho dostatek je tak doporučováno vitamin D suplementovat.

Kde hledat déčko?

Vyjma doplňků stravy s vitaminem D se zaměřte i na jeho přírodní zdroje. Významným zdrojem vitaminu D jsou houby - nejvíce jej pak najdeme v hnědých houbách portobello a žampionech. "Déčko" ale doplníte i konzumací rybího masa a oleje. Ideální je zaměřit se na mečouna, halibuta, lososa a tuňáka. Každý den si také dejte kvalitní bílý jogurt. Dodá až 80 I.U. v jedné porci. Denně vypijte také sklenici pomerančového džusu, i tam se nachází D vitamin. Velmi přínosné jsou pak vnitřnosti, například hovězí játra, které dodají mimo vitamin D i železo, zinek, vitamin A, foláty a kvalitní bílkoviny. Zaměřit byste se měli i na zařazení vaječných žloutků do vašeho jídelníčku. Vejce jsou plná kvalitních bílkovin, vitaminů a minerálů. 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Bramborový salát mezi generacemi: tradiční recept vs kapary a slanina

04.12.2019 | Brambory, okurky, majonéza, vajíčka, cibule, mrkev, hrášek a hořčice, to je osm základních surovin, které potřebujeme pro přípravu salátu, který chystá většina Čechů.

3 typy kávy, které musí znát i ten, který ji nepije

03.12.2019 | Proč na vás Ital bude divně koukat, když si objednáte picollo a co si objednat, když se necítíte na celý šálek cappuccina? Tady je kávový základ!

Storck stáhl z trhu adventní kalendáře kvůli seznamu alergenů

05.12.2019 | Společnost Storck Česká republika stahuje z prodeje adventní kalendář prodávaný pod značkou merci, který dodala do prodejen Billa a Makro Cash & Carry.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Prosincové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont