Jak šel čas s kultovními medvídky: Cesta z prádelny až na Olymp

Jak šel čas s kultovními medvídky: Cesta z prádelny až na Olymp

06.04.2021 | Vyrůstaly na nich generace našich prarodičů, rodičů, vyrostli jsme na nich my a chutnají i našim dětem. Barevní medvídci německé značky Haribo dosáhly úspěchu, o kterém si jejich zakladatel mohl nechat jenom zdát. Jak šel čas se slavnými cukrovinkami a co stojí za jejich neuvěřitelným vzestupem?

Historie firmy Haribo začala zcela nepoeticky v prádelně na dvorku jednoho z domků v německém Bonnu na břehu Rýna. V prosinci loňského roku tomu bylo právě 100 let, kdy jistý mladý muž položil pomyslný základní kámen globálního úspěchu jednoho z nejslavnějších německých rodinných podniků. 13. prosince 1920 se vyučený výrobce cukrovinek Hans Riegel rozhodl založit společnost, rok po založení přijala firma svého prvního zaměstnance, Hansovu manželku. První roky rozvážela Gertrud Riegelová každodenní produkci rodinné firmy osobně, a to na kole.

Haribo chutná malým, stejně tak i dospělým

Haribo chutná malým… Když zazní první slova světoznámého sloganu, téměř každý je schopen jej dokončit a zanotovat. Spolu se zlatým medvídkem a nezaměnitelným designem zajistil slogan, který se od roku 1965 nezměnil, že Haribo je po celá desetiletí ukázkovým příkladem ikonické obchodní značky.  Významné německé obchodní noviny nedávno zařadily tento vynález mezi 10 nejznámějších vynálezů „made in Germany“, které v jejich očích způsobily „revoluci“ ve světě. 

I po 100 letech je Haribo stoprocentně v rodinném vlastnictví. Hans Guido Riegel dnes řídí rodinnou společnost jako zástupce třetí generace. Kromě asijských trhů existuje velký potenciál také v Severní Americe. Haribo je nejrychleji rostoucí cukrářská společnost v USA. Od roku 2018 patří mezi jednoznačné lídry na trhu s ovocnými gumovými bonbóny a v roce 2020 se stala americkou jedničkou v celkové kategorii cukrovinek (s výjimkou čokolády). 

Čtěte také jak se "narodila" kostka cukru

Aby bylo možné spolehlivě a rychle uspokojit zvýšenou poptávku v USA, a zároveň nastavit nové růstové impulsy, buduje společnost v současné době jeden z nejmodernějších výrobních závodů v Americe. Základní kámen nového podniku v americkém státě Wisconsin byl položen právě k uctění 100letého výročí společnosti.  V roce 2022 tam bude dokončena výrobní hala o rozloze neuvěřitelných 500 000 metrů čtverečních, postavená na pozemku o rozloze 55 hektarů. Celková investice se pohybuje kolem 300 milionů amerických dolarů (přibližně 250 milionů eur).

Cit pro detail a znalost chuťových preferencí 

Jako důležitou k průniku na mezinárodní trh vnímá společnost Haribo přizpůsobení produktů preferencím a vkusu jednotlivých zemí včetně nepřehlížení novodobých trendů. Francouzi například preferují pěnové výrobky jako „Tagada“ nebo „Chamallows“ a potahované dražé „Dragibus“. V Anglii je to zase barevná směs ovocných žvýkaček „Starmix“ a ve Skandinávii jsou jednoznačně preferovanou volbou produkty z lékořice. Navzdory všem rozdílům však zůstává jedna věc neměnná: slavné pytlíčky bonbónů HARIBO obsahují pouze produkty té nejvyšší kvality. 

Věděli jste, že

  • Název společnosti je složením dvou počátečních písmen jména jejího zakladatele a města, kde firma vznikla (HAns RIegel BOnn).
  • Na celém světě každý den sjíždí z výrobních linek 160 milionů slavných zlatých medvídků. Řada za sebou postavených gumových medvídků vyrobených za jediný den by 7krát obkroužila naší zeměkouli.
  • Relativně nová je také Halal produkce, takže i muslimové si mohou pochutnat na želatinových medvídcích. Zde se nepoužívá želatina získaná z vepřového masa, ale ze skotu.
  • Když děti a dospělí po celém Německu sbírají kbelíky kaštanů, může to mít jediný důvod: kampaň Haribo. Již více než 80 let existuje tradice výměny nasbíraných kaštanů za Haribo sladkosti. První výměna proběhla v roce 1936, kdy zakladatel společnosti Hans Riegel vyzval sousední děti, aby sbíraly kaštany a žaludy a vyměnily je za sladkosti Haribo. Plody jsou následně určeny pro krmení lesní zvěře. Směnný poměr je 10: 1 pro kaštany a 5: 1 pro žaludy. To znamená, že za 10 kg kaštanů nebo 5 kg žaludů získáte celé kilo míchaných sladkostí Haribo

Text Lea Raif, foto shutterstock

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Penny proti dětské obezitě: Chceme rozhýbat děti, tvrdí zástupci

26.04.2021 | PENNY dnešním dnem zahajuje projekt „HÝBEME SE HEZKY ČESKY", díky kterému podpoří v letošním roce stovky dětských sportovních klubů napříč všemi regiony, a to finančně i materiálně v celkové výši přes 5 miliónů korun. Ve spolupráci s Českou obcí sokolskou a Asociací školních sportovních klubů otevírá možnost přihlásit se do soutěže o finanční a materiální podporu pro tisíce týmů. Celkem podporu na základě hlasování obdrží 465 klubů po celé zemi.

Záhada předražených jablek: Ceny ovoce i zeleniny jsou v rukou obchodních řetězců

27.04.2021 | Pěstitelé zeleniny prodávají své zboží obchodním řetězcům za zhruba poloviční cenu, než jakou zaplatí spotřebitelé v obchodech. Na tiskové konferenci to řekl předseda Zelinářské unie Čech a Moravy Petr Hanka. Na vině je podle něj kromě marží řetězců i vysoká daň z přidané hodnoty, která v ČR činí 15 procent, v jiných evropských státech je podle něj nižší.

Polské maso převlečené za české i týrání dobytka. Veterináři na jihu Čech se nenudí

04.05.2021 | Jihočeští veterináři uložili loni 206 pokut za 2,39 milionu korun. Počet sankcí stoupl meziročně téměř o čtvrtinu. Nejvyšší pokutu zaplatila síť řeznictví za klamání spotřebitele a další opakující se nedostatky. Vzrostl počet podnětů týkajících se týrání zvířat, a to i u krav mířících na porážku. ČTK to řekl ředitel jihočeské veterinární správy František Kouba.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont