Investoři vybírají vítěze fotbalového MS i mimo hřiště

Investoři vybírají vítěze fotbalového MS i mimo hřiště

13.06.2018 | Mistrovství světa ve fotbale je událostí, která přináší obrovské peníze a zaměstnává i hráče na akciovém trhu. Ti jsou tak zaneprázdněni výběrem pivovarů, sázkových firem, hospod či značek sportovního oblečení, které budou těžit z růstu globálních výdajů spojených s mistrovstvím.

Není pravděpodobné, že by tato obrovská světová sportovní událost znamenala pro firmy zlom v podnikání, dává jim ale šanci oslovit nové zákazníky a ukázat nové produkty a případně si zajistit růst příjmů i po konci měsíční události, která začíná v Rusku tento týden, píše agentura Reuters.

Letošní turnaj přinese podle marketingové agentury Zenith reklamnímu trhu navíc 2,4 miliardy dolarů (52,3 miliardy Kč). Událost po celém světě zřejmě bude sledovat 3,5 miliardy lidí. To podle Jonathana Barnarda ze Zenithu nabízí značkám jedinečnou příležitost oslovit obrovskou škálu zákazníků při veřejné události, do které jsou navíc emočně zapojeni.

Investiční banky jsou nyní zaměstnané posíláním výzkumů souvisejících s mistrovstvím světa ve fotbale svým klientům. Banky ve svých průzkumech určují, které akcie by mohly být velkými vítězi mistrovství. Tón zpráv je však obvykle lehký a některé tipy je potřeba brát s rezervou, protože často využívají marketingových informací.

Makléři také již vědí, že sami investoři budou často zaneprázdněni sledováním zápasů, což způsobuje nízký objem obchodů na burzách. Studie, včetně jedné od Evropské centrální banky, ukazují, že objem obchodů během zápasů fotbalového mistrovství prudce klesá. Největší propad je po vstřelení branky a při dalších klíčových momentech hry. Při posledním světovém mistrovství v červnu 2014 se měsíční objem obchodů s akciemi na hlavním brazilském akciovém indexu Bovespa propadl podle údajů agentury Reuters na dvouleté minimum.

Jednou jistou sázkou je, že se ve velkém bude pít pivo na oslavu vítězství, nebo utopení bolesti. Objem prodeje piva obvykle v hostitelské zemi v roce mistrovství světa stoupne o dvě až tři procenta, zjistili analytici Morgan Stanley při hodnocení předchozích čtyř hostitelských zemí. Mezi vítěze letošního turnaje by tak měly patřit Carlsberg, který je jedničkou na ruském trhu, a výrobce Budweiseru ABInbev, který je globálním sponzorem události.

Vítězi by mohli být také provozovatelé hospod v Británii, jako Greene King. Morgan Stanley zjistil, že tržby řetězce hospod stouply v roce 2016 při evropském fotbalovém mistrovství o 3,5 procenta, kdy při vyřazovací fázi prohrála Anglie s Islandem.

Mistrovství světa také obvykle podporuje hazardní hry. Na tomto poli jsou za dobrou sázku považovány britské firmy GVC nebo Paddy Power Betfair, a to zvláště v případě, že si Anglie povede dobře.

Boj o dominantní postavení na hřišti vedou také největší světové značky sportovního oblečení. Nike letos dodá oblečení deseti zemím, včetně Brazílie, Francie a Anglie. Analytik Chi Chan, který dohlíží na investice do akcií z eurozóny pro Hermes Investment Management, si však letos za favorita vybral odvěkého rivala firmy Nike, německý Adidas, protože hodně utrácí s cílem získat zpět své vedoucí postavení v soutěži.

Nike v Brazílii v roce 2014 poprvé oblékl více týmů. Letos se však Adidasu podařil odvetný úder a sponzoruje 12 ze 32 týmů, včetně silných účastníků, jako Německo a Španělsko, a hostitelské Rusko. Podle Chana, který vychází z aktuálních kurzů, má Adidas 52procentní šanci, že tým, který sponzoruje, vyhraje.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Nechutné! Takhle vypadá olej v některých fastfoodech

15.01.2019 | Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) vyhodnotili fritovací oleje v každé čtvrté kontrolované restauraci nebo rychlém občerstvení za nevhodné k lidské spotřebě.

Nakupovali jsme ze dvou online obchodů: Výtky máme k oběma

10.01.2019 | Pohodlné, rychlé, bez front. Nakupování online má řadu výhod. Ovšem není ani bez poskvrnky. Co by vás mohlo nemile překvapit?

Opravdu je v zelenině a ovoci méně vitaminů než před lety?

15.01.2019 | Tvrdí se, že ovoce a zelenina už nejsou to, co bývaly. Obsah cenných živin prý významně poklesl, a to kvůli použití pesticidů, které mají zajistit vyšší výnos. Jenže, co když je pravda někde napůl?

Aktuální číslo

V prodeji od 31. 12.