I proti kvasinkám jde bojovat jídlem: Nastavte si tento režim

I proti kvasinkám jde bojovat jídlem: Nastavte si tento režim

05.06.2020 | Mikroskopické houby, kvasinky a plísně, mají obrovský význam pro celý ekosystém, jsou velmi potřebné a lidstvo je využívá ve svůj prospěch již po tisíce let v potravinářství stejně jako v lékařství a farmacii. Kromě významu pozitivního mohou mít však pro člověka i význam negativní a to hlavně ve chvíli, kdy dojde k jejich přemnožení.

<

Kvasinky jsou drobné jednobuněčné mikroorganismy, které se rozmnožují pučením nebo dělením. Pokud mají dostatek potravy a příznivou teplotu, rozmnožují se velmi rychle. Jejich potravu tvoří sacharidy, které rozkládají kvašením, bez přístupu kyslíku, s následným vznikem oxidu uhličitého a alkoholu nebo kyseliny mléčné (podle druhu kvasinek). Většina kvasinek má nízkou teplotní odolnost, a je usmrcena pětiminutovým zahříváním při teplotě nad 56 °C. V přírodě se kvasinky hojně vyskytují, nejčastěji v cukernatých potravinách, v půdě, ve vzduchu a ve střevním traktu zvířat.

Významné jsou v kvasném průmyslu při výrobě lihu, vína, piva, pekařského droždí a některých mléčných výrobků. Kvasinky také přirozeně žijí v lidském těle. Jsou součástí naší mikroflóry a mohou nám být prospěšné (např. produkcí vitaminu B). Setkáváme se ale také s choroboplodnými kvasinkami, které běžně v našem organismu nežijí. Tyto kvasinky mohou produkovat škodlivé plyny, jedy a vyšší alkoholy. Pokud je tělo zdravé, invazi choroboplodných kvasinek se ubrání. Slouží k tomu mechanismy přirozené ochrany organismu, ke kterým patří ochranný povlak kůže, jenž brání proniknutí patogenů. A také zdravé sliznice, zejména dutiny ústní a střev.

Jste rizikovou skupinou?

Zdravému organismu kvasinky ani plísně uškodit nemohou, pokud je však ochranný mechanismus narušen nebo je tělo oslabeno nějakým onemocněním, vzniká prostor pro jejich nežádoucí množení. Nejvíce ohroženými částmi těla jsou kůže, nehty, dýchací ústrojí, oči, zubní sklovina, trávicí soustava, pohlavní orgány a močové cesty. Kvasinky a plísně mohou napadnout kterékoliv místo v těle a vyvolat infekční onemocnění (mykózy), otravy způsobené toxiny (mykotoxikózy) nebo stavy přecitlivělosti na některé své metabolické produkty (mykoalergie). Rizikovými skupinami, nejvíce ohroženými negativním působením kvasinek i plísní, jsou novorozenci, těhotné ženy, starší lidé, dále jedinci procházející těžkými životními událostmi (rozvod, smrt v rodině, sociální nouze) nebo těžkou nemocí.

Nejčastěji zmiňovanými jsou kvasinky rodu Candida. Vyskytují se běžně u zdravých lidí, kde kolonizují zejména část hltanu, oblast rekta a kůži. Pokud je vnitřní flóra v nerovnováze a organismus není schopen kandidy kontrolovat, rozmnoží se a způsobí infekci – kandidózu. S kandidózou se často vyskytuje nedostatek minerálních látek a následné vypadávání vlasů, lámavost nehtů, ekzémy, kazivost zubů, bolesti hlavy, kloubů nebo svalů. Léčba těchto infekcí je dlouhodobá a spočívá v podávání antimykotických přípravků, posilování imunitního systému, podpoře obnovení střevní mikroflóry a celkové úpravě stravovacího režimu.

Protikvasinková dieta

Součástí antimykotické léčby by vždy mělo být upravení stravovacích návyků. Úprava jídelníčku je nutná v případě, že vám lékař diagnostikoval kvasinkovou infekci, ale i tehdy, pokud máte jen podezření na základě některých příznaků. Protikvasinková dieta často vyžaduje razantní změnu stravovacích návyků, není proto vhodné začínat s ní v době dovolených, před svátky či rodinnými oslavami nebo v průběhu velkého pracovního vytížení.

Jak již bylo řečeno, potravou pro kvasinky jsou sacharidy. Nejvýznamnějším krokem je tedy vyloučení jednoduchých cukrů z jídelníčku. Ten by měl být založen na plnohodnotné stravě, s dostatkem celozrnných pokrmů, čerstvé zeleniny, zakysaných mléčných výrobků a nenasycených mastných kyselin. Důležitý je dostatečný pitný režim založený na pitné vodě, neochucených a nesycených minerálních vodách a zeleninových šťávách. Naopak omezovat bychom měli potraviny obsahující konzervační látky, umělá barviva a aromatické látky. Právě konzervanty, které mají chránit potraviny před bakteriemi, neztrácejí svoji účinnost ani ve střevě a poškozují střevní bakterie důležité pro trávení a ochranu před kvasinkami. Z technologických úprav vybíráme takové, při kterých dochází k nejmenším ztrátám vitaminů a minerálních látek (dušení, vaření v páře). Důležité je také dostatečně žvýkat, tím usnadníme trávení a vstřebávání živin. Po jídle je dobré dopřát si dostatek času a pohody, protože organismus se potřebuje věnovat trávení.

Vhodné je užívání protiplísňových doplňků, které mohou léčbu kvasinkových infekcí svým účinkem podpořit. Jedná se například o extrakt z jadérek grapefruitu, česnek, čaje maté, z vilcacory nebo lapacha.

Vhodné potraviny

Čerstvá zelenina – nejlépe sezónní, kysaná zelenina, luštěniny, houby, méně sladké druhy ovoce, zakysané mléčné výrobky, maso, ryby, mořské plody, vejce, tvaroh, sýry, oves, pohanka, jáhly, rýže natural, celozrnná mouka a výrobky z ní, máslo a rostlinné oleje, různé druhy semínek (sezamová, slunečnicová, lněná a dýňová semínka), lískové ořechy a mandle, z koření čerstvé bylinky, křen, česnek, hořčice

Nevhodné potraviny

Veškeré druhy cukru (třtinový, řepný, hroznový, ovocný), med, cukrovinky, sladké pečivo, sirupy a další výrobky, které cukr obsahují, sušené ovoce, umělá sladidla, konzervovaná zelenina, bílé mouky a výrobky z nich, loupaná rýže, plísňové sýry, masné výrobky (uzeniny, paštiky, konzervy), alkoholické nápoje, instantní nápoje, slazené minerální vody, džusy a limonády

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Pět porcí zeleniny denně pro zdraví: Skutečně? A co naše trávení?

10.07.2020 | Už léta se říká, že máme denně sníst pět porcí, respektive 40 dekagramů, ovoce a zeleniny. Na stránkách International Journal of Epidemiology je dokonce uvedeno, že optimální účinek ovoce a zeleniny na zdraví má deset porcí, tedy 80 dekagramů denně. Kolik zeleniny máme tedy sníst, abychom byli fit?

Za týden kilo dolů: Už jste slyšeli o barevné dietě?

08.07.2020 | Dělená strava, tukožroutská polévka, počítání kalorií… Máte už dost diet, které vám neustále něco zakazují, nechcete se vzdát svých oblíbených potravin, zázračným pilulkám nevěříte, ale přesto chcete zhubnout? Potom třiďte potraviny podle barev.

To nejlepší na dosah ruky: Podpořte farmáře a pěstitele v okolí

01.07.2020 | Čerstvé jídlo od regionálních farmářů, řezníků, pekařů, mlékařů a dalších producentů propaguje nový projekt Skvělé jídlo Plzeňského kraje. Kromě drobných dodavatelů a výrobců cílí na podporu života na venkově. Aktivita je zaměřena na obyvatele Plzeňského kraje i turisty, jejichž zájem letos kraj očekává, řekl dnes novinářům náměstek hejtmana pro regionální rozvoj Ivo Grüner (ČSSD).

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont