Henry John Heinz: Od křenu až ke kečupu

Henry John Heinz: Od křenu až ke kečupu

13.05.2019 | Před sto lety zemřel zakladatel potravinářské společnosti Heinz. Jeho kečupy se celosvětově prodávají dodnes. Víte ale, že za jejich vznik vděčíme neúspěšnému byznysu se strouhaným křenem?

Americký podnikatel Henry John Heinz patřil k velkým postavám amerického hospodářství přelomu 19. a 20. století. Jeho firma, známá zejména díky kečupu v ikonické skleněné lahvi, nabídla Američanům širokou škálu konzervované zeleniny a navíc proslula příkladnou péčí o své zaměstnance. Firma je od roku 2015 součástí skupiny Kraft Foods, jednoho z největších potravinářských podniků světa.

Potomek německých imigrantů se narodil 11. října 1844 v Pittsburghu a už jako malé dítě pomáhal matce pěstovat zeleninu a přebytečné výpěstky potom v okolí prodával. V devíti letech začal lidem z okolí nabízet křenovou omáčku, kterou sám vyráběl. Postupně pěstoval zeleninu na stále větší ploše a brzy začal dodávat zeleninu do pittsburských obchodů. V roce 1869 tehdy pětadvacetiletý Heinz spolu s přítelem L. Clarencem Noblem založil vlastní konzervárnu.

Ta prorazila nakládaným strouhaným křenem, ochuceným podle receptu, který si Heinzova matka přivezla z Německa. Zákazníci si jej oblíbili i díky tomu, že se na rozdíl od konkurence prodával v průhledných sklenicích a na první pohled tak byla poznat kvalita. Sortiment továrny se brzy rozšířil o další druhy nakládané zeleniny, jako byly kyselé okurky či zelí. Na firmu ale dopadla bankovní krize roku 1873, když jí neplatila řada odběratelů, a nakonec zkrachovala.

Henry John Heinz - mimochodem vzdálený příbuzný současného amerického prezidenta Donalda Trumpa - se ale nevzdal a už v roce 1876 založil spolu s bratry novou společnost F. & J. Heinz Company. Mezi její první produkty patřil ochucený rajčatový protlak, neboli kečup, který se prodával ve zvláštní skleněné lahvi. Ta jen s mírnými obměnami přežila až do současnosti a stala se jednou z ikon amerického stylu života. A z Heinze udělala jednoho z uznávaných průmyslových pionýrů.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

I rohlík se musí umět vybrat. Víte, podle čeho?

17.05.2019 | Rohlíky kupuje většina z n ás takřka denně. Umíte ale vybrat ty dobré? Upozorní na ně barva, vůně, ale i značky kvality!

Žádná sleva není zadarmo. Jaké finty používají prodejci?

21.05.2019 | Každá sleva je výhodná. Ovšem kolikrát ne ani tak pro koncového zákazníka jako pro prodejce. Za nižší cenou na účtence se také může skrývat mimo jiné i méně gramů obsahu.

Poctivý farmář vs nepoctivý překupník: Umíte je poznat?

20.05.2019 | Obliba farmářských trhů raketově stoupá. Ne každý prodejce ale nabízí svoje výpěstky. Bohužel není ojedinělé, že potraviny nemají prokázaný původ a mohly být klidně pořízeny v supermarketu jen pár kroků od trhu. Poznáte, kdy kupujete jen o něco dražšího zajíce v pytli?

Porce květnového čtení míří do sítě!

V prodeji již od 30. 4.