Dárkové šílenství, nebo adventní pohoda? V letácích obchodníci sázejí na dvě prověřené taktiky

Dárkové šílenství, nebo adventní pohoda? V letácích obchodníci sázejí na dvě prověřené taktiky

13.12.2019 Jana Čiháková

Jak si obchodní řetězce v Česku představují kouzlo Vánoc, ukázala analýza společnosti Česká distribuční, která u nás roznáší nejvíce letáků. Tradiční symboly, jako jsou stromečky, dárky a perníčky, na titulních stranách letáků jednoznačně vítězí.

Stromečky, dárky a perníčky k českým Vánocům zkrátka patří a ukazuje se to i v letácích řetězců. Společnost Česká distribuční, která letáky doručuje, analyzovala přední strany letáků vydaných v prvním prosincovém týdnu. Zjistila, že nejčastěji je v nich vidět stromeček, ten je na zhruba 40 % letáků. Dárky jsou na třetině. „Obchodníci vědí, že během Vánoc zákazníci nestojí tolik o novoty, pozitivně vnímají spíše tradiční symboly,“ komentuje Petr Sikora, ředitel České distribuční. „Kromě stromečku s dárky jsou to také perníčky. Ty se vyskytují hlavně v letácích s potravinami, kde jsou na 26 % letáků. Ostatní cukroví má ani ne 10 %,“ dodává.

V letácích se vánoční motivy sem tam začínají objevovat už od října. Naplno se v nich ale atmosféra Vánoc projeví právě až v prvním prosincovém týdnu, kdy vycházejí také speciální tematické letáky s platností až do Štědrého dne. Česká distribuční vypozorovala, že obchodníci je většinou stylizují do jedné ze dvou předvánočních nálad. Jedni dávají důraz na nákup dárků – ukazují hromady pestrých balíčků nebo lidi, kteří otevírají obří dárkovou krabici. Takových letáků je více než třetina. Druzí se zaměřují na klidné chvíle s našimi nejbližšími – v letácích, kterých je v tomto případě 23 %, zobrazují pohodu u vánočního stolu nebo třeba rodinu odpočívající na gauči s knížkou.

„Oba přístupy mají něco do sebe. Někteří z nás potřebují trošku postrčit, aby stihli do Vánoc obstarat všechny dárky. Letáky nám přinášejí inspiraci a pomáhají s výběrem. Obchodníci tím se zákazníky vytvářejí pevnější vztah. Každý z nás totiž ocení, když mu s vymýšlením dárků někdo pomůže a inspiraci může čerpat třeba právě z letáku,“ uvádí Sikora. „Jiní z nás se naopak snaží předvánočnímu shonu uniknout a jde jim hlavně o vytváření klidné adventní atmosféry. I jim mají letáky co nabídnout,“ doplňuje.

Black Friday a Cyber Monday

Obchodníků, kteří by na začátku adventu v letácích Vánoce opomíjeli, je jen necelých 20 %. „Často jsou to třeba prodejci elektra, kteří ještě dojíždějí kampaň Black Friday nebo Cyber Monday. V jejich letácích je sice spousta nápadů a slev, ale vánoční prvky v nich zatím nenajdete,“ upřesňuje Sikora.

Zajímavé výsledky přinesla analýza osob na titulních stranách letáků s vánoční tematikou. Lidé se objevují na 34 % předních stran. A většinou jsou vyobrazeni s dárky. Jsou mezi nimi jak lidé, kteří dárky nakupují, tak i spokojení obdarovaní. „Dohromady je ze všech lidí v letácích 62 % s dárky,“ uvádí Sikora. „Překvapivé je, že obchody s nábytkem na titulkách lidi vůbec nezobrazují, ač představují krásné, vánočně vyzdobené pokoje. Naopak nejvíce využívají lidské postavy hračkárny. Ty mají na 75 % vánočních letáků děti,“ dodává. Na druhém místě je elektro, kde jsou lidé v necelých dvou třetinách případů: 63 %.


Mohlo by vás zajímat

VŠICHNI HO ZNÁME, ALE NEVÍME, CO UMÍ: MATCHA V OTÁZKÁCH A ODPOVĚDÍCH

08.04.2024 | Určitě jste tedy slyšeli o čaji Matcha. V čem je tento zelený prášek tak zajímavý?  Proč je lepší než káva a jak pomáhá při hubnutí?

CO BY VÁM UVAŘILA UMĚLÁ INTELIGENCE? PRVNÍ JÍDLO JE TADY!

25.03.2024 | Kreativita a um šéfkuchaře, to jsou základní atributy kvalitního gastronomického podniku - ovšem jen do té doby, než žezlo v kuchyni přebere umělá inteligence. Nutno uznat, že její pokrm je dotažený do detailu a co víc - může jej ochutnat skutečně každý.

JAK TO BUDE LETOS S MEDEM? CENA BUDÍ OTÁZKY

20.10.2023 | I přes velké zimní úhyny se v letošním roce podařilo vyprodukovat více medu než za dva předešlé roky. Dařilo se řepkovému medu, akátová a lipová varianta se naopak až na několik výjimek nevytočila vůbec. Regionálně se objevil i lesní neboli medovicový med, který ve dvou posledních letech úplně chyběl. Ani letos ale nebylo množství dostatečné. Ceny medu podle odborníků stoupat nebudou.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.