Dárkové šílenství, nebo adventní pohoda? V letácích obchodníci sázejí na dvě prověřené taktiky

Dárkové šílenství, nebo adventní pohoda? V letácích obchodníci sázejí na dvě prověřené taktiky

13.12.2019 | Jak si obchodní řetězce v Česku představují kouzlo Vánoc, ukázala analýza společnosti Česká distribuční, která u nás roznáší nejvíce letáků. Tradiční symboly, jako jsou stromečky, dárky a perníčky, na titulních stranách letáků jednoznačně vítězí.

<

Stromečky, dárky a perníčky k českým Vánocům zkrátka patří a ukazuje se to i v letácích řetězců. Společnost Česká distribuční, která letáky doručuje, analyzovala přední strany letáků vydaných v prvním prosincovém týdnu. Zjistila, že nejčastěji je v nich vidět stromeček, ten je na zhruba 40 % letáků. Dárky jsou na třetině. „Obchodníci vědí, že během Vánoc zákazníci nestojí tolik o novoty, pozitivně vnímají spíše tradiční symboly,“ komentuje Petr Sikora, ředitel České distribuční. „Kromě stromečku s dárky jsou to také perníčky. Ty se vyskytují hlavně v letácích s potravinami, kde jsou na 26 % letáků. Ostatní cukroví má ani ne 10 %,“ dodává.

V letácích se vánoční motivy sem tam začínají objevovat už od října. Naplno se v nich ale atmosféra Vánoc projeví právě až v prvním prosincovém týdnu, kdy vycházejí také speciální tematické letáky s platností až do Štědrého dne. Česká distribuční vypozorovala, že obchodníci je většinou stylizují do jedné ze dvou předvánočních nálad. Jedni dávají důraz na nákup dárků – ukazují hromady pestrých balíčků nebo lidi, kteří otevírají obří dárkovou krabici. Takových letáků je více než třetina. Druzí se zaměřují na klidné chvíle s našimi nejbližšími – v letácích, kterých je v tomto případě 23 %, zobrazují pohodu u vánočního stolu nebo třeba rodinu odpočívající na gauči s knížkou.

„Oba přístupy mají něco do sebe. Někteří z nás potřebují trošku postrčit, aby stihli do Vánoc obstarat všechny dárky. Letáky nám přinášejí inspiraci a pomáhají s výběrem. Obchodníci tím se zákazníky vytvářejí pevnější vztah. Každý z nás totiž ocení, když mu s vymýšlením dárků někdo pomůže a inspiraci může čerpat třeba právě z letáku,“ uvádí Sikora. „Jiní z nás se naopak snaží předvánočnímu shonu uniknout a jde jim hlavně o vytváření klidné adventní atmosféry. I jim mají letáky co nabídnout,“ doplňuje.

Black Friday a Cyber Monday

Obchodníků, kteří by na začátku adventu v letácích Vánoce opomíjeli, je jen necelých 20 %. „Často jsou to třeba prodejci elektra, kteří ještě dojíždějí kampaň Black Friday nebo Cyber Monday. V jejich letácích je sice spousta nápadů a slev, ale vánoční prvky v nich zatím nenajdete,“ upřesňuje Sikora.

Zajímavé výsledky přinesla analýza osob na titulních stranách letáků s vánoční tematikou. Lidé se objevují na 34 % předních stran. A většinou jsou vyobrazeni s dárky. Jsou mezi nimi jak lidé, kteří dárky nakupují, tak i spokojení obdarovaní. „Dohromady je ze všech lidí v letácích 62 % s dárky,“ uvádí Sikora. „Překvapivé je, že obchody s nábytkem na titulkách lidi vůbec nezobrazují, ač představují krásné, vánočně vyzdobené pokoje. Naopak nejvíce využívají lidské postavy hračkárny. Ty mají na 75 % vánočních letáků děti,“ dodává. Na druhém místě je elektro, kde jsou lidé v necelých dvou třetinách případů: 63 %.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Příští týden se otevřou i trhy v Liberci a Pardubicích

17.04.2020 | Farmářské trhy začnou v Liberci příští týden. Od 20. dubna mohou být díky uvolnění podmínek nouzového stavu opět v provozu i trhy v Pardubicích. Vrátí se například na třídu Míru, kde stánkaři nabízejí především ovoce a zeleninu.

Jak se nakupuje za zhoršené epidemiologické situace?

21.09.2020 | Češi se podle potravinářských řetězců ani přes zhoršenou epidemiologickou situaci znovu neuchylují v zásobovacím nákupům. Situace je stabilní v Praze i jinde v republice. Většina obchodníků nezaznamenala změnu frekvence ani objemů nákupů. Na případnou změnu vývoje jsou řetězce připravené, mají dostatečné zásoby potravin i drogistického zboží.

Vaše krása na talíři: Víte, jaké jídlo škodí pleti, a které jí naopak prospívá?

22.06.2020 | Jak kvalitní je naše pleť, záleží do značné míry na tom, co jíme. Na vrásky si naordinujme do jídelníčku brusinky či rajčata, na kruhy pod očima zabírají citrusy...

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont