Cukry si žádají cukry: Jak se dostat ze sladkého kolotoče?

Cukry si žádají cukry: Jak se dostat ze sladkého kolotoče?

16.03.2020 | Nejsou cukry jako cukry. Zvlášť příjem těch, které jsou tvořeny dvěma cukernými jednotkami bychom měli regulovat. Jednoduché cukry jsou sice rychlým zdrojem energie, na druhou stranu zvyšují riziko mnoha onemocnění. A to, že přispívají k obezitě, je až na druhém místě...

<

Cukrovka, vysoký krevní tlak, přetěžování kardiovaskulárního systému nebo například vysoký cholesterol. To všechno jsou onemocnění, na jejichž rozvinutí a rozvinutí následných komplikací se přemíra konzumace monosacharidů podepisuje. Problémem je, že ne hned. Cukrovka se totiž může projevit i po 10 letech. Maximální denní příjem jednoduchých cukrů je 25 gramů, běžně konzumujeme ale i trojnásobek. V současné době to ani není těžké, stačí tyčinka denně, sklenice coly nebo sklenka alkoholu a denní limit je přeplněný. 

Když nejsou vidět

Určitě jste slyšeli o tzv. skrytých cukrech. Jde o výrobky, u nichž jsou cukry sice na obalu uvedeny, nicméně pokud nestudujete etikety u všeho, co kupujete, je složité je odhalit. Přirozeně byste je tam  nečekali. Cukry se totiž ukrývají také v omáčkách, dresincích, pečivu a alkoholu. Cukry jsou také v ovoci a zelenině, v těstovinách nebo celozrnných produktech. Tady ale mluvíme o cukrech komplexních, které se naopak doporučuje denně konzumovat. Dokonce by v našem jídelníčku měly být zastoupeny v 55 % procentech.  

Cukry chtějí cukry

Čím více cukrů, zvlášt monosacharidů, budete konzumovat, tím více je vaše tělo bude vyžadovat. Není tedy těžké dostat se do začarovaného kruhu. Jednoduché cukry zvyšují chuť k jídlu, což může vést k přejídání. V těle to pak jednoduše řečeno funguje tak, že když sníte čokoládovou tyčinku, velmi rychle se vám zvedne hladina krevního cukru, a tím pádem se rychleji dostaví pocit hladu. 

Proto bychom měli při volbě svého denního menu upřednostňovat ty výrobky, které mají nízký takzvaný glykemický index, tedy celozrnné pečivo, luštěniny, zeleninu nebo méně sladké druhy ovoce. Dostatek kvalitních sacharidů způsobí pomalé a plynulé uvolňování krevního cukru. vydržíme déle sytí, zároveň budeme mít i více energie. 

Cukrový karneval

Přebytek cukrů tělo také umí přeměnit na tuk, ten pak uloží do svých zásob na horší časy. Rizikem  s tím spojeným je pak nejen diabetes, ale i nadváha až obezita, na kterou je navázána široká škála onemocnění a komplikací. 

Přebytky cukrů se ukládají ve formě glykogenu. Nadměrné množství glykogenu v játrech se uvolní do krevního oběhu v podobě mastných kyselin a ty se pak ukládají do tělesných partií, jako jsou boky, stehna a břicho. Později se začnou usazovat i kolem orgánů, jako jsou srdce a ledviny, a tím mohou oslabit jejich normální funkci a způsobovat nejrůznější onemocnění.

Jak z kola ven?

Jediným řešením, jak zamezit, aby si cukry s vaším tělem dělaly co chtějí, je hlídat jejich množství a povahu. Vyhýbejte se proto rychlým cukrům ze sladkostí, alkoholu, průmyslově zpracovávaných potravin a polotovarů. Pamatujte na to, že ideální denní zastoupení sacharidů má být v rozmezí 50 až 55 %, navíc z kvalitních zdrojů energie s nízkým GI, tedy pečiva z celých zrn, ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, těstovin, rýže, luštěnin, brambor aj.

Množství cukrů v denní skladbě doplňte také 25 až 30 % bílkovin, které najdete převážně v mase a vejcích a nezapomeňte ani na tuky. Ty by měly tvořit 10 až 15 %. Doporučujeme kvalitní oleje, semínka, ořechy aj.

Jezte také pravidelně a vyváženě pestrou stravu, která zajistí ideální hladinu ghrelinu v těle a tím zamezí pocitu hladu a případným chutím na sladké. 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Za týden kilo dolů: Už jste slyšeli o barevné dietě?

08.07.2020 | Dělená strava, tukožroutská polévka, počítání kalorií… Máte už dost diet, které vám neustále něco zakazují, nechcete se vzdát svých oblíbených potravin, zázračným pilulkám nevěříte, ale přesto chcete zhubnout? Potom třiďte potraviny podle barev.

Dejte si chilli papričky! Pro srdce jako zvon, proti zánětům i na hubnutí

03.07.2020 | Pravidelná konzumace pálivých papriček přispívá podle studie italských vědců ke snížení rizika těžkých kardiovaskulárních chorob. To však nesmí sloužit jako alibi pro nevhodné stravování, píše italský deník Corriere della Sera.

Spotřeba drůbežího masa v ČR za deset let stoupla o 17,1 procenta

03.07.2020 | Spotřeba drůbežího masa v Česku loni proti roku 2010 vzrostla o 17,1 procenta na 28,7 kilogramu na osobu. Nejvíce drůbežího masa se dovezlo z Polska, největší vývoz směřoval na Slovensko. Celkem se loni v Česku chovalo 11,6 milionu kuřat na výkrm, 347 000 krůt, 768 000 kachen a 20 000 hus. Na společné tiskové konferenci to dnes uvedli zástupci Agrární komory ČR, Českomoravské drůbežářské unie a Státní veterinární správy.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont