Cukrovka není nemoc starých, ale špatně se stravujících lidí

Cukrovka není nemoc starých, ale špatně se stravujících lidí

04.08.2020 | V České republice se s cukrovkou léčí téměř 900 000 osob. Rok co rok si svoji diagnózu diabetes mellitus vyslechne 10 000 pacientů a už dávno bohužel neplatí, že jde o nemoc starších lidí. Jak se jí vyvarovat?

<

Více než 91 % diabetiků jsou diabetici typu 2, právě tento typ je připisován na vrub nezdravému životnímu stylu, špatným stravovacím návykům a nedostatku pohybu spojeným s nárůstem tělesné hmotnosti a stresu. Svůj vliv má i dědičnost. Nevhodné způsoby výživy představují tedy jednu z největších hrozeb lidského zdraví v 21. století. Jde především o vysoký příjem energie, nadbytečný příjem soli, nevhodné složení tuků a nedostatečný příjem zeleniny a ovoce.

U diabetiků typu 2 je neodmyslitelnou součástí léčby dieta, často se sníženým množstvím energie. "Diabetické diety se není třeba obávat, ve skutečnosti je to racionální strava, kterou by měl konzumovat každý. Skládá se z 15–20 % energie v podobě bílkovin, 45–60 % energie v podobě polysacharidů a 30 % v podobě zdravých tuků. Potřebný je také dostatečný příjem nestravitelné vlákniny, která mimo jiné pomáhá překonat poruchu metabolismu cukrů, říká Ing. Ivan Mach, CSc. – zakladatel Aliance výživových poradců České republiky.

Cukr, tichý nepřítel

Pro diabetika je vhodné jíst častěji a málo, ve třech až šesti denních porcích, jejichž množství je třeba sladit s indikovanou léčbou, ať už medikamentózní nebo inzulinovou. Je nanejvýš vhodné odříci si potraviny, které obsahující jednoduché cukry, jsou to například řepný, třtinový a hroznový cukr, med, obilninové slady, melasa, slazené pečivo a nápoje i neředěné džusy. 

Konzumace čerstvého ovoce a zeleniny i tekutých mléčných výrobků by měla být limitována. Doporučená denní dávka ovoce a zeleniny je 200 až 300 g, tedy dvě porce. Mléka a tekutých mléčných výrobků půl litru. Ovoce sušené, kandované nebo kompotované je pro diabetika ke konzumaci nevhodné. Lékaři také nedoporučují jíst najednou sladší druhy zeleniny, například mrkev, zelený hrášek, červenou řepu nebo kukuřici.

"Co se sladidla týče, doporučoval bych vyzkoušet čekankový sirup. Vyrábí se z čekankového kořene, má nízký glykemický index a chutí i konzistencí zcela připomíná med. Obsahuje však jen 161 kcal energie/100 g, tedy asi 4x méně než med. Navíc vyniká obsahem až 71 % inulinu, zdraví prospěšné vlákniny, která funguje jako přírodní prebiotikum a zlepšuje funkci střev. Navíc jej mohou používat i nediabetičtí členové rodiny jako přírodní nízkokalorické sladidlo," doporučuje Ivan Mach. 

Prevence, půl zdraví

Nejlepším způsobem je ale cukrovce zcela předcházet. Podstatou prevence je zdravá strava, fyzická aktivita a hubnutí. Stačí udělat pár jednoduchých změn a můžete se vyhnout devastujícímu onemocnění, které vás může připravit o ledviny nebo zrak a výrazně zkrátit váš život.

Jak tedy začít? Pokud trpíte nadváhou, začněte pracovat na jejím snížení. Každý kilogram, který shodíte, může zlepšit vaše zdraví. Pokud snížíte hmotnost o 7 %, snížíte riziko rozvoje diabetu skoro o 60 %! Hlídejte si, co jíte. Ve stravě se zaměřte zejména na dostatek vlákniny! Vláknina snižuje riziko diabetu a ischemické choroby srdeční, potraviny bohaté na vlákninu jsou ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné obiloviny, ořechy a semínka. 

Bez pohybu to také nepůjde. Nemusíte běhat maraton, ani chodit do fitka, když si ale denně dopřejete svižnější procházku. Proti diabetu účinkuje aerobní i silové cvičení, můžete si tedy vybrat sport, který vás opravdu baví. 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Proč byl dříve chléb součástí manželské smlouvy + další zajímavosti

02.09.2020 | Slovo chléb vzniklo pravděpodobně z pragermánského „hlaiba“, Slované (znali doposud jen obilnou kaši) jej převzali spolu s přípravou kynutého a pečeného chleba od Germánů. Víte ale, že býval i součástí manželské smlouvy?

Chcete tu být do sta let? Osvojte si tyto stravovací návyky

07.09.2020 | Existují zdravé stravovací návyky, které jsou skutečným elixírem života. Jsou to návyky, jež sdílí populace žijící v tzv. modrých zónách, pěti oblastech světa, kde se soustřeďují lidé dosahující vysokého věku. Je to japonský ostrov Okinawa, město Loma Linda v Kalifornii, ostrov Ikaria v Řecku, kostarický poloostrov Nicoya a provincie Ogliastra na Sardinii.

Saunování: Rituál, kdy i jídlo hraje jednu z hlavních rolí

22.09.2020 | Blahodárné účinky saunování jsou známé od pravěku. V té době měly sauny sice úplně jiný vzhled – šlo pouze o díry vyhloubené do země zatarasené zvířecími kůžemi, ale už tenkrát byly známy příznivé účinky celého rituálu. Dnešní saunování už hodně pokročilo. Stalo se vyhledávaným fenoménem, jehož obliba stále stoupá. Ale ne každý ví, jak na něj a mnoho lidí se také nevědomky dopouští základních chyb.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont