Češi vypijí průměrně 98 litrů minerálky ročně

Češi vypijí průměrně 98 litrů minerálky ročně

18.06.2019 | Z ochucených vod zákazníci nakupují tradičně nejvíce citronovou, pomerančovou a příchuť lesního ovoce. Vzrůstá ale i obliba i jahody, grapefruitu a mixu citrusů. Podle posledních údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen tvoří minerálky a stolní vody u nealka až 61 procent veškeré jeho spotřeby, která celkově roste.

Ročně český spotřebitel nakoupí podle Nielsenu průměrně 98 litrů minerálních a stolních vod za více než 700 korun. Právě prodej nápojů je více než jiný sortiment podle mluvčí hypermarketu Globus Rity Gabrielové závislý na venkovních teplotách.

"Rekordním obdobím z hlediska obratů bylo loňské léto, které trvalo od května do září, kdy přetrvávající vysoké teploty doslova vystřelily prodej všech typů nealkoholických nápojů a piva. Letošní rok je v tomto ohledu jiný, květen byl chladný a první změny přinesl až začátek června," konstatovala. Loňských prodejů zatím v Globusu dosáhl minulý týden.

Ročně propijeme 19 miliard

Z auditu Nielsenu dále vyplývá, že za posledních 12 měsíců, tedy mezi květnem 2018 až letošním dubnem, činily maloobchodní tržby za skupinu nealko nápojů - minerální a stolní vody, limonády, džusy, energetické nápoje a ledové čaje - téměř 19 miliard korun. Meziročně jejich prodej vzrostl o osm procent. Celkově nakoupili čeští zákazníci 1,7 miliardy litrů nealko nápojů a jeden Čech tak vypil průměrně 160 litrů nealkoholických nápojů za rok. Druhý rok po sobě podle Nielsenu nealka překonaly oblíbené pivo. Poptávka po nealkoholických nápojích rostla i v mimosezónních obdobích od ledna do dubna.

Colové limonády už tolik netáhnou

"Odprodeje nápojů vzhledem k aktuálním vysokým teplotám vzrostly až o desítky procent. Největší zájem je o neochucené vody, nejprodávanější je 1,5 l balení," uvedla tiskové mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Podobnou poptávku zaznamenal také internetový supermarket Rohlik.cz. Přes e-shop naopak zákazníci nejčastěji nakupují celý karton, zejména jemně perlivou a kojeneckou vodu. "Zájem je ale také o neperlivou minerální vodu a pramenitou vodu. Vody ve skle se nejvíce objednávají do kanceláří. Aktuálně se během dne na Rohlik.cz objedná desítky tisíc litrů vod, alespoň jeden karton je minimálně v každé druhé objednávce," dodal komerční ředitel Rohlik.cz Olin Novák.

Audit Nielsenu také ukázal, že za poslední rok zaznamenaly nejdynamičtější nárůst kategorie s nejvyšší průměrnou cenou, tedy energetické nápoje a džusy. Nejpomaleji naopak meziročně rostly limonády - kolové, pomerančové, citrónové a jiné, které stojí v nealko kategorii na druhé příčce. Nejméně jdou na odbyt ledové čaje.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Kvalita vánočních kolekcí: Co najdete pod staniolem?

05.12.2019 | Čokoládové figurky s vánoční tematikou se u nás prodávaly již na konci 19. století. To se nezměnilo, co však podléhá zubu času, je jejich cena a také kvalita. Zatímco před sto lety byste za „závěsky na stromek“, jak se jim také říkalo, zaplatili kolem deseti korun, dnes si připravte i dvacetinásobek… a taky hodně trpělivosti. Cena totiž v tomto případě nemusí být neoklamatelným ukazatelem kvality.

Droždí a kypřící prášek: Víte, jaký je mezi nimi rozdíl?

06.12.2019 | Jaký je rozdíl mezi čerstvým pekařským droždím a kypřicím práškem do pečiva?

Storck stáhl z trhu adventní kalendáře kvůli seznamu alergenů

05.12.2019 | Společnost Storck Česká republika stahuje z prodeje adventní kalendář prodávaný pod značkou merci, který dodala do prodejen Billa a Makro Cash & Carry.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Prosincové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont