Češi vypijí průměrně 98 litrů minerálky ročně

Češi vypijí průměrně 98 litrů minerálky ročně

18.06.2019 | Z ochucených vod zákazníci nakupují tradičně nejvíce citronovou, pomerančovou a příchuť lesního ovoce. Vzrůstá ale i obliba i jahody, grapefruitu a mixu citrusů. Podle posledních údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen tvoří minerálky a stolní vody u nealka až 61 procent veškeré jeho spotřeby, která celkově roste.

<

Ročně český spotřebitel nakoupí podle Nielsenu průměrně 98 litrů minerálních a stolních vod za více než 700 korun. Právě prodej nápojů je více než jiný sortiment podle mluvčí hypermarketu Globus Rity Gabrielové závislý na venkovních teplotách.

"Rekordním obdobím z hlediska obratů bylo loňské léto, které trvalo od května do září, kdy přetrvávající vysoké teploty doslova vystřelily prodej všech typů nealkoholických nápojů a piva. Letošní rok je v tomto ohledu jiný, květen byl chladný a první změny přinesl až začátek června," konstatovala. Loňských prodejů zatím v Globusu dosáhl minulý týden.

Ročně propijeme 19 miliard

Z auditu Nielsenu dále vyplývá, že za posledních 12 měsíců, tedy mezi květnem 2018 až letošním dubnem, činily maloobchodní tržby za skupinu nealko nápojů - minerální a stolní vody, limonády, džusy, energetické nápoje a ledové čaje - téměř 19 miliard korun. Meziročně jejich prodej vzrostl o osm procent. Celkově nakoupili čeští zákazníci 1,7 miliardy litrů nealko nápojů a jeden Čech tak vypil průměrně 160 litrů nealkoholických nápojů za rok. Druhý rok po sobě podle Nielsenu nealka překonaly oblíbené pivo. Poptávka po nealkoholických nápojích rostla i v mimosezónních obdobích od ledna do dubna.

Colové limonády už tolik netáhnou

"Odprodeje nápojů vzhledem k aktuálním vysokým teplotám vzrostly až o desítky procent. Největší zájem je o neochucené vody, nejprodávanější je 1,5 l balení," uvedla tiskové mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Podobnou poptávku zaznamenal také internetový supermarket Rohlik.cz. Přes e-shop naopak zákazníci nejčastěji nakupují celý karton, zejména jemně perlivou a kojeneckou vodu. "Zájem je ale také o neperlivou minerální vodu a pramenitou vodu. Vody ve skle se nejvíce objednávají do kanceláří. Aktuálně se během dne na Rohlik.cz objedná desítky tisíc litrů vod, alespoň jeden karton je minimálně v každé druhé objednávce," dodal komerční ředitel Rohlik.cz Olin Novák.

Audit Nielsenu také ukázal, že za poslední rok zaznamenaly nejdynamičtější nárůst kategorie s nejvyšší průměrnou cenou, tedy energetické nápoje a džusy. Nejpomaleji naopak meziročně rostly limonády - kolové, pomerančové, citrónové a jiné, které stojí v nealko kategorii na druhé příčce. Nejméně jdou na odbyt ledové čaje.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Velká kontrolní akce prodeje alkoholu: 50 % prodejců porušilo předpisy

14.07.2020 | Obchodníci v Česku stále porušují zákaz prodeje alkoholu a tabáku mladistvým. V prvním čtvrtletí zjistili inspektoři 81 takových případů, což je zhruba stejně jako ve stejném období loňského roku. ČTK o tom dnes informoval mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Češi jsou evropští "masožravci", maso nejí jen 4 % lidí

10.07.2020 | Čtyři procenta Čechů nejí maso a stejně velký podíl populace praktikuje takzvané flexitariánství, tedy příležitostnou konzumaci masa a ryb. Vyplývá to z výsledků květnového průzkumu agentury Ipsos. Stravu s vyloučením či omezením masa preferuje desetina lidí, zbytku je lhostejné, zda konzumuje potraviny živočišného či rostlinného původu.

EK podpoří vinaře, kterým kvůli koronaviru klesla poptávka

08.07.2020 | Evropská komise (EK) dnes navrhla sadu opatření na podporu vinařů, kterým kvůli koronaviru klesla poptávka po jejich zboží. Spotřeba vína by podle odhadu komise letos měla klesnout o osm procent. Vinařství patří v zemědělském a potravinářském sektoru k pandemií covid-19 nejhůře zasaženým odvětvím, napsala agentura Reuters.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont