Češi vypijí průměrně 98 litrů minerálky ročně

Češi vypijí průměrně 98 litrů minerálky ročně

18.06.2019 | Z ochucených vod zákazníci nakupují tradičně nejvíce citronovou, pomerančovou a příchuť lesního ovoce. Vzrůstá ale i obliba i jahody, grapefruitu a mixu citrusů. Podle posledních údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen tvoří minerálky a stolní vody u nealka až 61 procent veškeré jeho spotřeby, která celkově roste.

Ročně český spotřebitel nakoupí podle Nielsenu průměrně 98 litrů minerálních a stolních vod za více než 700 korun. Právě prodej nápojů je více než jiný sortiment podle mluvčí hypermarketu Globus Rity Gabrielové závislý na venkovních teplotách.

"Rekordním obdobím z hlediska obratů bylo loňské léto, které trvalo od května do září, kdy přetrvávající vysoké teploty doslova vystřelily prodej všech typů nealkoholických nápojů a piva. Letošní rok je v tomto ohledu jiný, květen byl chladný a první změny přinesl až začátek června," konstatovala. Loňských prodejů zatím v Globusu dosáhl minulý týden.

Ročně propijeme 19 miliard

Z auditu Nielsenu dále vyplývá, že za posledních 12 měsíců, tedy mezi květnem 2018 až letošním dubnem, činily maloobchodní tržby za skupinu nealko nápojů - minerální a stolní vody, limonády, džusy, energetické nápoje a ledové čaje - téměř 19 miliard korun. Meziročně jejich prodej vzrostl o osm procent. Celkově nakoupili čeští zákazníci 1,7 miliardy litrů nealko nápojů a jeden Čech tak vypil průměrně 160 litrů nealkoholických nápojů za rok. Druhý rok po sobě podle Nielsenu nealka překonaly oblíbené pivo. Poptávka po nealkoholických nápojích rostla i v mimosezónních obdobích od ledna do dubna.

Colové limonády už tolik netáhnou

"Odprodeje nápojů vzhledem k aktuálním vysokým teplotám vzrostly až o desítky procent. Největší zájem je o neochucené vody, nejprodávanější je 1,5 l balení," uvedla tiskové mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Podobnou poptávku zaznamenal také internetový supermarket Rohlik.cz. Přes e-shop naopak zákazníci nejčastěji nakupují celý karton, zejména jemně perlivou a kojeneckou vodu. "Zájem je ale také o neperlivou minerální vodu a pramenitou vodu. Vody ve skle se nejvíce objednávají do kanceláří. Aktuálně se během dne na Rohlik.cz objedná desítky tisíc litrů vod, alespoň jeden karton je minimálně v každé druhé objednávce," dodal komerční ředitel Rohlik.cz Olin Novák.

Audit Nielsenu také ukázal, že za poslední rok zaznamenaly nejdynamičtější nárůst kategorie s nejvyšší průměrnou cenou, tedy energetické nápoje a džusy. Nejpomaleji naopak meziročně rostly limonády - kolové, pomerančové, citrónové a jiné, které stojí v nealko kategorii na druhé příčce. Nejméně jdou na odbyt ledové čaje.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

"Syrová" čokoláda: Už jste o ní slyšeli?

19.11.2019 | Má rostlinnou chuť blížící se co nejvíce kakau a je minimálně pražená: přes svou vysokou cenu chutná "syrová" čokoláda nejen gurmánům, ale i těm, kdo vyznávají živou stravu (raw food), potraviny bez tepelné úpravy. "Chcete ochutnat?

Jak poznat maso z českého chovu?

19.11.2019 | Jedním ze způsobů, jak původ masa zjistit, je dívat se u pultu či regálu po označení CZ. To se nachází i na balení masa a má znamenat, že maso pochází od české firmy. Označení má však i svůj háček.

Vědci vymysleli přístroj, který změří čerstvost piva v terénu

13.11.2019 | S touto otázkou se nedávno obrátili pivovarníci na vědce z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, a.s. a Mendelovy univerzity v Brně. Propojením jejich know-how vznikla unikátní, přesto jednoduchá, rychlá a navíc i levná metoda, kterou lze měřit čerstvost piva přímo v terénu.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Listopadové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont