Brambory versus banány: Kde je více zdraví prospěšných látek?

Brambory versus banány: Kde je více zdraví prospěšných látek?

11.07.2019 | Brambora, naše národní zemědělská plodina, je neuvěřitelně univerzální a je nedílnou součástí českého jídelníčku. Konzumace brambor je zdraví prospěšná, a to díky obsaženým minerálním látkám a vitamínům. Těch obsahuje tolik, že předčí i banány, zelí či ořechy. Podle doby sklizně můžete v České republice koupit domácí konzumní brambory rané a pozdní. Sklizeň domácích raných brambor právě začala.

Rané brambory nejlépe poznáte podle tenké loupající se slupky. Sklízejí se totiž před dosažením plné zralosti a na našem trhu jsou obvykle od začátku června do poloviny července. Mají úžasnou chuť a vůni. Obsahují ale méně sušiny, takže se příliš nehodí na přípravu kaší a bramborového těsta. Není dobré je ani dlouho skladovat – užijte si je čerstvé. Pro skladování jsou vhodné pozdní konzumní brambory, které vydrží nejdéle v temné, chladné místnosti s teplotou okolo 2– 5 °C.

Češi jsou národem bramborářů

Každý Čech zkonzumuje asi 65 kilogramů brambor ročně. Ale pozor! Není brambora, jako brambora. Podle odrůd a vlastností po sklizni se pak brambory dělí dál na varné typy A (salátové), B (přílohové), C (pro přípravu kaší a těst). Nikde jinde na světě se s označením a dělením brambor do skupin nesetkáte. I přes to, že existují pouze tři varné skupiny, lidé si je často pletou. Varný typ se určuje podle obsahu vody, škrobu a vlastností po uvaření.

Pokud chcete, aby si brambory po uvaření udržely svůj tvar (třeba do salátu), začněte vždy s bramborami ve studené vodě, kterou postupně přivedete k varu. Struktura brambor se totiž při teplotách okolo 60 °C zpevňuje. Pro přípravu kaší je pak lepší vložit brambory do již vroucí vody.

Věděli jste, že:

  • Brambory jsou nejlepším potravinovým koncentrátem na světě a zároveň levným zdrojem energie a nutričně významných látek.
  • Jsou bohaté na minerály, vitamíny, bílkoviny a jsou téměř bez tuku. Nutriční hodnotu brambor vytváří zejména obsah vitamínů (zdroj vitamínu C, vysoký obsah vitamínu B6), minerálních látek (vysoký obsah draslíku, hořčíku, železa i selenu) vlákniny, antioxidantů (zejména u barevných odrůd).
  • Jedna porce vařených brambor (180 g) obsahuje kolem 10 mg vitamínu C, což je jedna osmina denní dávky. Rané brambory obsahují přibližně dvojnásobné množství. Vitamin C je sice citlivý na vysokou teplotu a při vaření se do určité míry rozkládá, přesto ho zůstane dost v původním stavu na to, aby vařené brambory byly považovány za jeho důležitý zdroj. Vitamin C má příznivý vliv na zdravotní stav pokožky, zubů, dásní, svalů a kostí, rovněž funguje v těle jako významný antioxidant. Nezanedbatelná je i skupina vitamínu B, nezbytná pro tvorbu červených krvinek.
  • Brambory mají i díky obsažené vláknině jeden z nejvyšších indexů sytosti (tj. míra schopnosti potravin snížit hlad a snížit potřebu energetického příjmu na několik dalších hodin).
  • Pokud brambory uvaříte ve slupce, docílíte tím výraznější chuti a zvýšíte tím i obsah vlákniny, která podporuje zdravé trávicí funkce.
  • Je nezbytné se vyvarovat konzumaci zeleně zbarvené slupky. Zelené skvrny obsahují zvýšenou hladinu škodlivých látek (glykoalkaloidů).
  • Brambory mají nižší kalorickou hodnotu a lepší dietetické vlastnosti, než rýže a těstoviny. Proto jsou vhodné pro osoby, které chtějí snížit svoji hmotnost či musí dodržovat dietní stravu. Zjednodušeně řečeno po nich neztloustnete a pozitivně působí i na střeva a trávení. Střední porce (180 g) vařených oloupaných brambor představuje kolem 140 kalorií, což je mnohem nižší množství energie, než ve stejném množství vařených těstovin (186 kalorií) nebo vařené rýže (248 kalorií)
  • Obsah živin v pokrmech z brambor se liší v závislosti na způsobu jejich přípravy, ale i skladováním. Nejvýživnější je brambora uvařená ve slupce. K určitým ztrátám rovněž dochází při skladování, z tohoto hlediska je vhodné skladovat brambory na suchém, temném a chladném místě. Při skladování se mohou na hlízách tvořit zelené skvrny, nebo začnou rašit. Takové brambory se musí pečlivě oloupat a klíčky odstranit.
  • Brambory neobsahují lepek, a proto jsou vhodné pro osoby, které musí dodržovat bezlepkovou dietu.
  • Díky jejich univerzálnosti můžete brambory připravovat na různé způsoby například vařením, pečením, dušením, smažením, fritováním, grilováním, odšťavněním apod.

 

 

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Čaj na hubnutí vaše kila opravdu nespasí: Tipy, jak na to, aby to fungovalo

04.07.2019 | Hubnoucí čajové směsi lákají svými účinky, mnohdy však jenom na přebalu. Obsah sáčků zázraky na počkání neumí a funguje jen jako pomocná berlička, která může mírně podpořit vaši snahu o to zredukovat pár kilo.

Začarovaný "máslový" kruh: Česká produkce je kvalitní, přesto si máslo necháváme dovážet

16.07.2019 | Podíl dovozu na české spotřebě másla přesahuje 50 procent, Česká republika přitom patří mezi kvalitní producenty. Jeho spotřeba se také zvyšuje. V roce 2017 průměrný Čech zkonzumoval 5 kilogramů másla.

KitKat bude mít o 40 % méně cukrů než ostatní čokoládové tyčinky

23.07.2019 | Švýcarský potravinářský gigant Nestlé přišel na způsob, jak vyrobit čokoládu bez jakéhokoli přidaného cukru. Patentovaná technika spočívá ve využití bílé sladké slupky, kterou je obalený kakaový bob. Tato slupka, která přirozeně obsahuje cukr, se přemění na prášek, a tím se čokoláda osladí. Informovala o tom agentura Bloomberg.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Srpnové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont