Belgické výrobce čokolády skupují zahraniční firmy

Belgické výrobce čokolády skupují zahraniční firmy

01.06.2018 | Stále více tradičních belgických výrobců čokolády přebírají zahraniční firmy, což v zemi způsobilo téměř existenční krizi.

Čokoláda totiž není jen jedním z hlavních vývozních artiklů země s hodnotou exportu v přepočtu 72 miliard korun ročně, ale spolu s hranolky a pivem také jejím kulturním dědictvím, píše britský deník The Guardian.

"Jak moc belgická je belgická čokoláda, když jsou skoro všichni hlavní výrobci v zahraničních rukou," táže se například vlámský deník Het Nieuwsblad.

Poslední prodanou čokoládovnou je Galler, kterou koupila katarská královská rodina. Firma z Lutychu měla loni rekordní obrat ve výši 35 milionů eur (902,3 milionu korun) a hrubý provozní zisk činil 2,5 milionu eur (64,5 milionu korun). Zakladatel Jean Galler měl podle The Guardian alespoň to štěstí, že si ho noví majitelé ponechali. Ve společnosti bude působit jako kreativní ředitel.

Firmu Guylian, založenou v roce 1958, vlastní jihokorejský konglomerát Lotte. Dalšího výrobce Jacques, který vznikl v roce 1896, drží nizozemská společnost Baronie. Côte d’Or (1883) a Meurisse (1845) patří americkému výrobci cukrovinek Mondelez.

"Je to samozřejmě škoda, že zahraniční společnosti kupují naše národní klenoty. Pociťuji to sám: každý týden mi volá nějaký Arab nebo Číňan, že chce investovat miliony, přivést firmu k růstu a dobýt svět," řekl Het Nieuwsblad čokolatiér Dominique Persoone.

Generální tajemník belgického sdružení výrobců čokolády a cukrovinek (Choprabisco) Guy Gallet ale zůstává optimistický. Podle něj je hlavní, že zahraniční vlastníci vytvářejí v Belgii pracovní místa. "Je spousta francouzských vinařství, která mají zahraniční majitele, ale víno je pořád francouzské. Je to to samé," řekl Gallet The Guardian. Podle něj ani není možné, aby belgická čokoláda byla vyráběna mimo Belgii, a vlastníci firem to vědí.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Češi vypijí průměrně 98 litrů minerálky ročně

18.06.2019 | Z ochucených vod zákazníci nakupují tradičně nejvíce citronovou, pomerančovou a příchuť lesního ovoce. Vzrůstá ale i obliba i jahody, grapefruitu a mixu citrusů. Podle posledních údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen tvoří minerálky a stolní vody u nealka až 61 procent veškeré jeho spotřeby, která celkově roste.

Privátky BILLY porazily ve Volbě Spotřebitelů i ostřílené stálice

14.06.2019 | Společnost BILLA zabodovala v letošní anketě Volba spotřebitelů 2019, kde získala hned několik ocenění. Šest z nominovaných produktů napříč privátními řadami byly zvoleny novinkami roku 2019 v několika kategoriích, ocenění si odnesly výrobky privátních značek BILLA, BILLA Premium, Clever A FREE.

Jídlo před lety a nyní: Jak se změnilo menu Čechů?

13.06.2019 | Už v roce 1920 totiž začali českoslovenští statistici zaznamenávat, po jakém zboží je největší poptávka. Většině z nás asi nechybějí fronty na banány nebo poválečná potravinová krize, přesto bychom si z minulosti pár tipů mohli přenést i do současnosti – třeba snahu zužitkovat potraviny co nejvíce, vytvářet co nejméně odpadu nebo posílit nákup regionálních potravin.

Vychází červnový CZ TEST

V prodeji již od 27. 5.