Balení má svůj význam, říká ředitel OBALOVÉ ASOCIACE SYBA Vlado Volek!

Balení má svůj význam, říká ředitel OBALOVÉ ASOCIACE SYBA Vlado Volek!

15.05.2019 | Obalová asociace CZECH AND SLOVAK PACKAGING ASSOCIATION SYBA z.s. (dále jen SYBA) sdružuje a prosazuje zájmy subjektů činných v sektoru balení, obalů, obalových prostředků, balicích materiálů, balicích strojů a také zájmy výrobců baleného zboží týkající se balení. Asociace byla založena na počátku devadesátých let minulého století a v jejím názvu je ukotvena zkratka vzniklá ze slov SYstémy BAlení. Asociace je otevřena pro všechny zájemce, zejména z řad výrobců a dodavatelů obalové techniky i baleného zboží a také samozřejmě pro poskytovatele balicích služeb či vzdělání o oblasti obalů a balicích procesů.

Proč vlastně balíme?

Žádný brand manažer, žádný obalový technik a osvícený marketingový manažer by neměl pustit ze zřetele důvody, které nás, potažmo je, vedou k balení svého zboží. Sypké, tekuté zboží je potřeba pojmout do vhodných nádob, které je zároveň chrání. Tuhé produkty je možné ovinout vhodným materiálem, který je opět chrání. Těmto nádobám či materiálům jsme si zvykli říkat obaly. Zavedením samoobslužného prodeje v hromadném měřítku obaly převzaly funkci úst prodavače: informují o kupovaném zboží. Současně zboží, značku (brand) či výrobce nebo prodejce propagují.

Chráníme zboží před zničením, abychom mohli dobře žít. Stejný důvod je položen v akcentu na ochranu prostředí, ve kterém žijeme. Žádný z nich by neměl mít absolutní přednost, mají být v nějaké vyvážené relaci, důležité jsou oba.

Je možnost výběru samozřejmá?

Motorem obalového průmyslu je potravinářství. Do sektoru výroby potravin směřuje 70 až 80 % obalové techniky. Balení, konzervace za účelem uchování potravin byla často v historii klíčovým aspektem rozvoje obalových materiálů i postupů. V současné době našeho blahobytu dostatek, či přebytek potravin vnímáme jako samozřejmost. Zvykli jsme si nakupovat dříve sezonní potraviny, zejména ovoce a zeleninu i mimo sezónu. Samozřejmě kupujeme okurky ve fólii. V zimě, na jaře. Ekodaní je právě oněch několik dobře viditelných gramů polyetylénové (PE) fólie. Je nesmyslné a svědčí to o naší dětinskosti, když současně okurky v „igelitu“ kupujeme a na tento „igelit“ zlořečíme. Aby milé okurky přežily transport v dobré kondici a byly prodejné, jsou navlečeny do PE střev. V naší ledničce se jejich život již touto PE parádou neprodlouží, spotřebujte je tedy co nejdříve. 

Má být bezobalový prodej trendem?

Mírně řečeno, kjde tak trošku o podfuk. Do prodejny se zboží v přepravních obalech dopravuje. V prodejnách se zboží dává do přinesených obalů. Nebo do obalů prodávaných touto „bezobalovou“ prodejnou. Cudně se části přepravních obalů bezobalovými spiklenci říká „nádoby“. Mlhavě si pamatuji, že v raném dětském věku jsem chodil s konvičkou pro mléko. Taky se veškeré donesené mléko doma převařovalo. Je to trend? V rozvojových zemích je to často skutečnost. U nás hra na záchranu Matky Země. 

Je řešením volná soutěž?

Neustále dochází ke zlepšování vlastností obalů a obalových materiálů, stěny ocelových plechovek jsou pouhých 0,18 mm tlusté či spíše tenké. Podobně byly představeny 0,5 litrové PET lahve s hmotností pod 10 g – to už je na hraně, spíše malinko za hranou tuhosti potřebné pro manipulaci. Nelze donekonečna snižovat tloušťku stěn obalů, papírů, fólií. Podobně nelze šmahem používat ve všech obalových aplikacích nelaminované plastové (jednodruhové) fólie.  Některé polymery se vyznačují dobrou svařitelností, jiné nízkou propustností vůči kyslíku (i dalším plynům) či vodní páře. Obalový průmysl se může ve značné míře požadavkům postaveným na „ekologii nade vše“ přizpůsobit a dodávat dražší, méně kvalitní obaly z recyklátů, budou-li jejich klienti na takto nastavených požadavcích trvat. S tímto problémem se již nyní potýkají obaly z vlnité lepenky, kde je používání vysokého procenta recyklátu běžné.

Nicméně trend ke snižování hmotnosti diktují náklady na logistiku, vedlejším pozitivním efektem je i snížení ekologické zátěže.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Margarín je s námi už 150 let, původně byl určen námořníkům

15.07.2019 | Před 150 lety, 15. července 1869, přihlásil francouzský chemik a lékárník Hippolyte Mege-Mouriés patent na margarín - náhražku másla vyrobenou ze zředěného mléka, vody a rozpuštěného loje. Nový ztužený jedlý tuk nazval podle řeckého výrazu margaritari, což značí perlu.

Neoznačené potraviny a žádná ochrana před kontaminací, farmářské trhy stále nejsou bez poskvrny

12.07.2019 | Státní veterinární správa (SVS) v rámci svého dozoru kontroluje prodej potravin živočišného původu také na populárních farmářských trzích. Přestože se počet závad při tomto druhu prodeje z dlouhodobého hlediska snižuje, je v porovnání s jinými oblastmi veterinárního dozoru stále poměrně vysoký.

Kofola kupuje distributora kávy Café Reserva a čajů Dilmah

10.07.2019 | Nápojářská skupina Kofola kupuje distributora kávy značky Café Reserva a čajů značky Dilmah, pražskou firmu Espresso. Cenu firmy nezveřejnily. Kofola to oznámila dnes na svém webu.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Červencové číslo koupíte od 24. 6. v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont