Analýza: Slev na alkohol ubývá a jsou nižší

Analýza: Slev na alkohol ubývá a jsou nižší

15.02.2019 Jana Čiháková

Slev na alkohol ubývá a jsou nižší. Nejvíce slevových akcí v sortimentu alkoholu bylo v závěru loňského roku na víno, které tak vystřídalo v akční nabídce obchodníků pivo. V kategorii tvrdého alkoholu vedla jednoznačně whisky. Průměrná sleva u alkoholických nápojů klesla v meziročně z 29 na 28 procenta a maximální spadla z 60 na 55 procent. Vyplývá to z analýzy společnosti Česká distribuční, která je největším distributorem letáků v ČR.

Slevy tak byly celkově nižší než předchozím roce. Průměrná cena piva inzerovaného ve slevě stoupla, na konci roku 2017 činila byla 13,20 Kč, o rok později již 15,80 Kč. U 22 procent nápojů propagovaných v reklamních letácích obchodníci výši slevy vůbec neuváděli. "Ve srovnání se situací před rokem, kdy bylo výrobků bez slevy 17 procent, lze vypozorovat trend upozaďování slev ve prospěch detailnější prezentace sortimentu a edukace zákazníka," uvedl ředitel společnosti Česká distribuční Petr Sikora.

Zastoupení alkoholu v limitovaných edicích a dárkových baleních stouplo meziročně z sedmi na 14 procent. Jednalo se obvykle o tvrdý alkohol, zejména koňak, rum a whisky. Ty zároveň patřily k nejdražším z nabízených produktů: koňak stál po slevě průměrně 1107 Kč/l, rum 761 Kč/l a whisky 534 Kč/l.

Alkohol je častý dárek, ale prodraží se

Nejvíce produktů bylo ve slevách v týdnu těsně před Vánoci, což dokládá, že alkohol patří k poměrně častým dárkům. V prvním lednovém týdnu bylo možné najít v letácích 118 alkoholických nápojů, zatímco v období před Vánoci a Silvestrem jich obsahovaly v průměru 340 týdně.

Největší podíl českých značek mělo pivo, a to konkrétně 93,4 procenta. Druhou kategorií s nejvyšším zastoupením českých značek bylo víno. Tam byl stav vyrovnanější - česká vína měla podíl 47 procent, francouzská 14,5 procenta a italská 8,9 procenta. Naopak nejméně výrobků z Česka bylo mezi tvrdým alkoholem, a to pouze 33,7 procenta. Nejvyšší průměrné slevy byly na vermut - 32 procent a tuzemský rum - 31 procent.

Česká distribuční analyzovala 1817 zlevněných položek alkoholu v 76 letácích obchodníků.


Mohlo by vás zajímat

VELIKONOČNÍ NÁKUP JE LEVNĚJŠÍ: CO, KDE A ZA KOLIK?

27.03.2024 | ngredience na velikonoční pečení jsou meziročně levnější v průměru o necelou pětinu. Zákazníci letos ušetří především za vejce (35 %), mléko (30 %) nebo mouku (27 %), nepatrně zdražilo pouze máslo. Průměrná sleva vybraných položek v akčních letácích byla letos 20 %.

CO BY VÁM UVAŘILA UMĚLÁ INTELIGENCE? PRVNÍ JÍDLO JE TADY!

25.03.2024 | Kreativita a um šéfkuchaře, to jsou základní atributy kvalitního gastronomického podniku - ovšem jen do té doby, než žezlo v kuchyni přebere umělá inteligence. Nutno uznat, že její pokrm je dotažený do detailu a co víc - může jej ochutnat skutečně každý.

VŠICHNI HO ZNÁME, ALE NEVÍME, CO UMÍ: MATCHA V OTÁZKÁCH A ODPOVĚDÍCH

08.04.2024 | Určitě jste tedy slyšeli o čaji Matcha. V čem je tento zelený prášek tak zajímavý?  Proč je lepší než káva a jak pomáhá při hubnutí?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.