7krát o zimním stravování podle přirozeného rytmu

7krát o zimním stravování podle přirozeného rytmu

13.01.2020 | Začátek roku si mnoho z nás spojuje s nutností odlehčit stravu. Zhubnout, vyvážit vánoční přejedení, vyhlásit novoroční předsevzetí... Z pohledu některých odborníků to však není dobrý nápad. Ačkoli slyšíme o dietách ze všech stran, doporučují zachovat si selský rozum a na společenský tlak zapomenout.

„Přestat v lednu jíst je nesmysl,“ říká Barbora Hernychová z firmy PROBIO. „Změnou v letopočtu se v těle nic nemění a zima je nejmíň vhodný čas, kdy bychom měli přistupovat k radikálnímu omezení jídelníčku,“ vysvětluje a dodává“ „Jezte pravidelně, kvalitně a zdravě a budete se cítit nesrovnatelně lépe, než při nárazové dietě.“

Podle Barbory Hernychové potřebuje tělo v zimním období v zásadě dvě hlavní věci: zahřát a odpočívat. Odlehčení stravy doporučuje také, ale vnímá ho jako omezení průmyslově zpracovaných potravin – čipsů, polotovarů, hamburgerů, bílého cukru, bílé mouky a nekvalitních sladkostí.

Zahřejte se - zevnitř!

V zimě náš organismus přirozeně volá po zahřátí, proto je přirozené péct, vařit i smažit. Dopřejte si pečenou zeleninu, luštěniny, polévky, kaše a také obilniny jako pohanku, jáhly či vločky. Organismus, kterému je zima, má mimo jiné mnohem větší hlad a nutí vás snít víc, než skutečně potřebujete.

Nebojte se jít proti proudu

Myslíte si také, že sníst o Vánocích, co nám přijde pod ruku, a prvního ledna vyhlásit hladovku, nedává smysl? Nenechte se strhnout zažitými trendy. Radikální opatření většinou nevedou k dlouhodobému výsledku a přinesou tělu více škody než užitku. Dejte si práci najít pro sebe vyvážený jídelníček, podle kterého vás bude těšit jíst po celý rok.  Pravidelně jíst pro někoho může znamenat dvakrát denně, pro jiného pětkrát. Důležité je nejíst kontinuálně celý den, uzobávat drobnosti a ztratit přehled o tom, co vlastně jíme.

Snídejte v klidu

Ideálně teplé kaše či vločky, zkrátka cokoli, co po ránu váš organismus zahřeje. Zapomeňte na studený jogurt s exotickým ovocem. Dopřejte si hrnek teplého nápoje a klid. Pokud nemáte možnost snídat doma, můžete si kaši či přes noc namočené vločky vzít s sebou ve sklenici do práce a nasnídat se v klidu tam. Investovaný čas a klid vám tělo vrátí tím, že se budete cítit více v pohodě a spokojeně. 

Jezte spolu

Pokud není reálné, abyste se u stolu sešli s rodinou či partnerem ráno, alespoň společně večeřte. A ne-li denně, tak třeba o víkendu. Když nebude každý člen rodiny chodit do ledničky kdykoliv jen tak, ušetříte spoustu jídla, které se sní mimochodem.  A společně strávený čas u rodinného stolu přinese důležitý čas bytí spolu, povídání a naslouchání.

Obědvejte beze spěchu

Nebo se o to alespoň pokuste. I během dní nabitých prací většinou zvládneme udělat si 15 minut času bez počítače či telefonu a vychutnat si dobré jídlo. Takový zážitek nás občerství a pomůže hlavě na chvíli si odpočinout. Je vyzkoušeno, že v klidu a soustředěně sníme o mnoho méně, než když myslíme na jiné věci a konzumujeme „mimoděk“.

Dbejte na kvalitu

250g levného sýra za sníženou cenu, nebo 100g zralé goudy od konkrétního ekologického farmáře? Znáte ten rozdíl?  Koupit si méně znamená moci si dovolit něco lepšího. Kvalitní jídlo je chuťově plnější, bohatší na výživové látky a přináší větší požitek. Nasytí nás už v menším množství, protože neobsahuje žádnou zbytečnou výplň.

Zajímejte se o původ potravin

Vybírat kvalitní lokální potraviny, ideálně v bio kvalitě a pocházející z ekologického zemědělství, nás postupně naučí zamyslet se nad tím, kolik toho opravdu potřebujeme nakoupit a sníst. Víte, že celosvětově se třetina jídla vyhodí? A jsme zpátky u přírody. Každá utracená koruna je naším nejsilnějším volebním lístkem. Hlasujte pro to nejlepší jídlo vyprodukované bez chemie co nejblíž od vašeho domova. Kromě vlastního zdraví tím podpoříte kousek zdravé půdy a krajiny kolem sebe. I za to vám vaše tělo poděkuje.

Vařte si co nejvíc sami

Pusťte si do kuchyně život. Nakupte skvělé suroviny, ideálně české a bez chemie a začněte pro sebe chystat ta nejchutnější a nejzdravější jídla. Naučte se využívat celozrnné obilniny, či luštěniny, zapékejte, vařte a smažte je na mnoho způsobů. Nasytí vás a zároveň vás nezaplní zbytečnými kaloriemi.  Vyberte si pro začátek jeden, dva jednoduché recepty a naučte se je vařit pravidelně. Už s prvním skvělým jídlem pocítíte radost z úspěchu.

 

 

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Žvýkací a ocasní senzory a speciální roboti pro krmení. Jak to chodí na mléčné biofarmě?

25.05.2020 | Přes 4 miliony litrů biomléka ročně a více než 700 krav v celém stádu. Pouhých šest kilometrů od výrobního závodu společnosti Hollandia se nachází farma, která je hlavním dodavatelem biomléka pro značku populárních jogurtů. Zároveň je největší ekologickou mléčnou farmou v Česku. Jak zvládá tak velký provoz a co vše musela učinit, aby splňovala kritéria biofarmy?

Příští týden se otevřou i trhy v Liberci a Pardubicích

17.04.2020 | Farmářské trhy začnou v Liberci příští týden. Od 20. dubna mohou být díky uvolnění podmínek nouzového stavu opět v provozu i trhy v Pardubicích. Vrátí se například na třídu Míru, kde stánkaři nabízejí především ovoce a zeleninu.

Itálie? To není pytlíková sýrová omáčka! Podle čeho poznat dobrou italskou restauraci?

25.05.2020 | Italská kuchyně je jednoduchá a chutná, převážně založená na sezónnosti. Na to ovšem někteří výrobci, tvůrci receptů nebo provozovatelé restaurací patrně zapomněli. Regály se plní nejrůznějšími polotovary na italský způsob, které Italové z duše nenávidí, a v některých provozovnách vám na těstoviny s klidným srdcem dají i pytlíkovou omáčku. Tak takhle tedy ne!

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Červnové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont