5 mýtů o mase, které přežívají po celé generace

5 mýtů o mase, které přežívají po celé generace

15.06.2020 | Vyřadit vepřové maso, protože je moc tučné, a bát se kuřecího masa kvůli hormonům? Podívejme se na nejčastější mýty o mase.

<

Kuřecí maso je plné hormonů a antibiotik

Tento mýtus je jedním z dědictví, které nám zůstalo zřejmě díky minulého režimu. Dříve se léky používaly ve větší míře, ale dnes v rámci EU je zakázáno přidávat do krmiv pro hospodářská zvířata růstové hormony. Kontroly Státní veterinární správy jsou v tomto ohledu opravdu velmi přísné a legislativa Evropské unie nedovoluje používání antibiotik u zvířat, která končí na našich talířích. Jestliže se ale již některé nemocné zvíře léčí, tak léčba musí skončit nějaký čas před samotnou porážkou.

Po vepřovém mase budeme jen tloustnout

Spousta z nás má zafixováno, že tzn. bílé maso (kuřecí) je dietní a zdraví prospěšné. Některé druhy bílého masa mohou být dokonce i tučnější. Například kuřecí stehno má mnohem více tuku než libová vepřová kýta.Není tedy nutné vyřadit vepřové maso z našich jídelníčků úplně, ale přemýšlet nad tím, jaký druh si vybereme. Taková vepřová kýta obsahuje jen okolo 8 gramů tuku na 100 g masa, horší je to ale již s vepřovým bůčkem, ten může obsahovat až šestinásobně víc kalorií. Výhodou vepřového masa může být i nižší stáří porážených zvířat, a tím tedy klesá i možnost kontaminace nežádoucími látkami například přes krmivo.

Vegetariáni se dožívají vyššího věku a jsou štíhlejší

Neexistují však studie, které by toto tvrzení jasně prokázaly.  Maso je přitom zdrojem plnohodnotných bílkovin, které jsou hlavním zdrojem dusíku a jsou nejvýznamnější živinou pro člověka. Jejich plnohodnotnost je dána tím, že bílkoviny masa obsahují všechny esenciální aminokyseliny. Bílkoviny rostlinného původu nelze označit za plnohodnotné. Hovězí maso je přitom jedním z nejlepších zdrojů vitaminu B12, který je životně důležitý pro správnou funkci nervového systému a krve. Vegetariáni, zejména pak vegani, trpí právě nedostatkem vitaminu B12.

Ryby jsou vždy zdraví prospěšné

Je sice pravdou, že mohou být velmi zdravé, ale pravdou taktéž je, že v sobě mohou mít hodně těžkých kovů. Některé ryby jsou tak nebezpečné pro matky a malé děti, jelikož rtuť obsažená v některých druzích ryb může poškodit vyvíjející se mozek.  Některé ryby, i když vyhovují hygienickému limitu, často obsahují mnoho rtuti. Rizikové skupiny by se jim tedy raději měly vyhnout. Mezi tyto ryby patří: maso žraloka, mečouna, ale i štika nebo candát. Přesto bychom ryby z našich jídelníčků neměli vyřadit úplně, jelikož obsahují velké množství cenných mastných kyselin.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Zbyly vám ještě jahody? Zkuste tyto tipy od barmana Tomáše Kubíčka

09.07.2020 | Domácí jahodový sirup s mátou nebo rebarborou, limonáda nebo střik! Tomáš Kubíček, barman, který má i svůj pořad na YouToube Na Baru ví, jak na to!

Chodíte do sauny? Podívejte se na to, co byste (ne)měli jíst a pít

26.06.2020 | Saunování je skvělý rituál, nejenže si odpočinete, ale rozproudíte i lymfu, podpoříte vyplavování toxinů z těla, prohřejete svalstvo. Bude se vám také lépe dýchat a koneckonců i spát. A všechny tyto efekty můžete podpořit volbou vhodných potravin.

Roztančená kravička i pohádkoví hrdinové. Pozor, hezký obrázek děti lépe nenakrmí

29.06.2020 | Obal funguje jako magnet, o tom žádná. Jak je to ale s obsahem, skutečně mají produkty tvářící se jako vhodné pro děti nějakou přidanou hodnotu?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont