Množství zboží prodaného ve slevových akcích vzrostlo na polovinu

Množství zboží prodaného ve slevových akcích vzrostlo na polovinu

03.02.2016 ČTK

Mírně klesá využití letáků zákazníky, zato roste hledání slev na prodejní ploše a využití nových médií v nakupování jako je internet či mobilní aplikace.

Konkurenční prostředí mezi obchodníky v ČR loni dál přitvrdilo. Podíl rychloobrátkového zboží, prodaného ve slevových akcích, se zvýšil na 47 procent. Předloni to bylo 44 procent, v roce 2013 dosahoval podíl prodejů za promoční cenu 42 procent. Na dnešní konferenci Retail Summit to uvedl analytik Zdeněk Skála ze společnosti GfK.

Podíl prodejů akčního zboží stále narůstá i když krize již odezněla a ekonomika roste. "To, že jsou lidé spokojeni neznamená, že by přestali kupovat v promocích (ve slevách)," uvedl analytik.

"Tvrdá konkurence - to je asi to, co český obchod dnes ze všeho nejvíc definuje," dodal Skála. Prodejní plocha tuzemských řetězců za posledních deset let vzrostla o 77 procent. Hustota prodejní plochy řetězců s potravinami se v Česku zvýšila od roku 2004 o 76 procent na 216 m2 na tisíc obyvatel.

"Tempo je v posledních letech o hodně pomalejší - řetězce hledají nové zdroje růstu," uvedl Skála. Obchodníci se tak mimo jiné zaměřují na menší lokality.

Mírně klesá využití letáků zákazníky, zato roste hledání slev na prodejní ploše a využití nových médií v nakupování jako je internet či mobilní aplikace.

Původně diskontně orientované řetězce mění strategii, více se orientují na prodej čerstvých potravin, správný sortiment a nákupní prostředí. Dalším trendem na trhu je to, že roste zájem o nákupy u specialistů na čerstvé zboží. "V prodejnách pečiva a řeznictví nakupuje téměř 70 procent českých zákazníků," řekl Skála. Skrytá síla těchto prodejních formátů je podle něj obrovská.

Prodej rychloobrátkového zboží přes internet nyní tvoří jen zhruba jedno procento celkových prodejů. Většina tohoto zboží se navíc protočí přes prodejce jako jsou on-line vinotéky či drogerie. Nárůsty prodejů nových e-shopů s potravinami jsou podle Skály zatím pomalé. Například ve Francii a Velké Británii se přes internet prodá čtyři až šest procent rychloobrátkového zboží.


Mohlo by vás zajímat

Sněmovna zpřísnila zákon na ochranu dodavatelů před řetězci

09.12.2015 | Poslanci dnes schválili novelu zákona o významné tržní síle, která má více chránit dodavatele před nekalými praktikami obchodních řetězců.

Test: Šunky nejvyšší jakosti kvalitou neoslnily

19.01.2016 | Naprostá většina spotřebitelů již ví, že není šunka jako šunka. V orientaci zákazníkům pomáhá rozdělení na jakostní třídy, kde královskou pozici zaujímají šunky nejvyšší jakosti. Vedly si ale skutečně v testu tak, aby dostály své pověsti, nebo se ukázalo, že spotřebitel za své peníze vyšší kvalitu nedostává?

ČR by měla získat výjimku k výrobě "tuzemáku" tradičním postupem

17.04.2018 | Výjimku pro ČR a Slovensko, které k výrobě alkoholického nápoje "tuzemák" chtějí dál používat tradiční rumový éter, by dnes měl potvrdit příslušný orgán Evropské komise.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.