Češi se začali znovu vracet do restaurací

Češi se začali znovu vracet do restaurací

18.12.2014 ČTK

Restaurace totiž kromě jídla a pití začaly nabízet i zážitky, zajímavý interiér nebo příjemnou obsluhu.

Češi se po pěti letech pití doma začali vracet do restaurací. Pijí více než dříve ležáky (11 a 12stupňová piva) na úkor desetistupňových značek, řekl marketingový ředitel lídra trhu, Plzeňského Prazdroje, Grant McKenzie. Pravděpodobné pozastavení poklesu prodejů piva v restauracích potvrdil také mluvčí pivovarské dvojky, Pivovarů Staropramen, Pavel Barvík. Přesto podle něj i dále více roste podíl baleného piva na úkor čepovaného.

Vyšší zájem o ležáky

    Podobně jako největší dva výrobci piva v zemi se vyjádřil také třetí Heineken. Vyšší zájem o ležáky potvrdil i Český svaz pivovarů a sladoven a také doufá, že se podíl čepovaného piva, který loni činil 41 procent, o deset procentních bodů méně než v roce 2009, bude zvyšovat. Konečné výsledky ale bude mít až v březnu.
    Prazdroji roste hlavně prodej čepovaných prémiových ležáků a jeho podíl čepovaného a baleného piva se blíží poměru půl na půl. "Z našich dat pozorujeme meziroční zvýšený prodej ležáků v restauracích i obchodech v řádu několika procent," řekla mluvčí Heinekenu ČR Jana Pikardová.
    "Podle dosavadních informací u nás získává stále silnější pozici segment retail, v segmentu gastronomie již pravděpodobně došlo k pozastavení poklesu," uvedl Barvík ze Staropramenu. Z čísel o vývoji celého trhu podle něj vyplývá, že se letos vypije zhruba stejné množství piva jako loni. "Na definitivní závěry si ale počkejme po Vánocích a Silvestru, což jsou pro pivovarníky jedny z důležitých týdnů v roce," podotkl.

Do restaurací chodíme za zážitky

    "Jsme napnuti, jaké budou letošní výsledky. Za pololetí to tak optimistické nebylo," řekl Vladimír Balach, výkonný ředitel svazu, který má řadu aktivit k lákání pivařů, hlavně Den českého piva na podporu české pivní kultury a akce k propojování piva s jídlem. "Spotřeba výčepních piv posledních osm let klesá po přímce, naopak prodej ležáků roste," uvedl. Restaurace si podle něj uvědomily, že musí investovat do kvality a k pití a jídlu "nabídnout i duši". Lidé chtějí atraktivní interiér i služby, protože více chodí za zážitkem. "Počet kvalitních restaurací roste. Po revoluci se do nich investovalo přes 20 miliard korun, v poslední době hlavně do interiérů propojených s výrobci," řekl.
    Prazdroj začal investovat do restaurací před pěti lety při začátku krize a pomáhá hostinským navracet lidi ho hospod. Podle ředitele tyto aktivity, inovace i cenová strategie vycházejí. "Hrozilo, že se nůžky rozevřou ještě víc. Rozevřely by se i kdyby nebyla krize, protože nebylo dost inovací v pohostinství," řekl McKenzie. K pití doma hodně přispělo, že Češi investovali do vylepšení vlastního bydlení, pořídili si nové televize, domácí kina, počítače a je jim doma příjemněji než v hospodě. Díky novým nápojům, nekuřáckým a hezčím restauracím i lepší atmosféře ve společnosti se letos pivovary vrátily trochu zpět.

Lákají nás inovace a nová piva

    Podle Balacha prodej čepovaného piva musí narazit na dno. Zatímco v některých státech je 20, v jiných 60 %. "Český trh podle mého názoru rezervy má a všichni výrobci by byli rádi, pokud by se prodej piva vypitého v restauracích zvýšil," dodal.
    Prazdroj láká pivaře hlavně inovacemi a novými pivy. Na trhu se daří novinkám - ryze hořké dvanáctce Radegast, které už se prodá více čepované, a Gambrinusu nepasterizovaném, který je určený jen pro hospody. "Tam, kde ho nasadíme, jdou tržby hospod nahoru," řekl McKenzie. Posílil i Velkopopovický Kozel - jedenáctka a černý. Prazdroj je také spokojený s jedenáctkou Excelent, jíž od loňska cílí na mladé od 18 do 30 let. Všechny značky podporují prodeje v hospodách.
 


Mohlo by vás zajímat

NA ZELENÝ ČTVRTEK, ZELENÝ ŠKOPEK: NA ČEPU NA TĚCHTO ADRESÁCH

25.03.2024 | Na Zelený čtvrtek 28. března se v celé České republice i na Slovensku začne už tradičně čepovat Zelené pivo z pivovaru Starobrno. Letos už po devatenácté. Celkem budou mít pivaři a všichni příznivci speciálu s nezvyklou barvou k dispozici 4 920 hektolitrů. Zeleným pivem si mohou připít všichni v Čechách i na Moravě, aktualizovaný seznam všech provozoven se Zeleným pivem na čepu zájemci najdou před Velikonocemi na webových stránkách www.zelenepivo.cz.

VĚDCI: PŮDA JE PLNÁ PESTICIDŮ, ČEŠTÍ ZEMĚDĚLCI ZA TO ALE NEMOHOU

08.04.2024 | Výsledky ukázaly, že v zemědělsky využívané krajině se koncentruje a šíří poměrně velké množství pesticidů, z nichž některé mohou mít významný dopad na biologickou rozmanitost a zároveň jsou výrazně rizikové i pro člověka. Z velké části se ovšem nejednalo o látky aplikované samotnými farmáři.

VAROVÁNÍ SPOTŘEBITELŮM: ŠUNKA PLNÁ NEBEZPEČNÝCH LISTERIÍ NA TRHU

22.03.2024 | Státní veterinární správa (SVS) nařídila stáhnout z prodeje krůtí šunku od výrobce LE&CO-Ing. Jiří Lenc, s.r.o. kvůli obsahu bakterie Listeria monocytogenes. Výrobek prodávaly pod dvěma různými obchodními názvy obchodní řetězce Tesco a Globus. Spotřebitelé, kteří mají šunku doma, by ji neměli konzumovat a mohou ji vrátit v místě nákupu.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.