Značku Regionální potravina letos nově získalo 106 výrobků

Značku Regionální potravina letos nově získalo 106 výrobků

28.07.2014 ČTK

V pátém ročníku krajských soutěží o ně soutěžilo celkem 1294 produktů od 433 výrobců, uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Zájem výrobců o značku roste, oproti prvnímu ročníku v roce 2010 vzrostl více než o třetinu. Potravináři letos soutěžili v devíti kategoriích. Nejvíce se jich přihlásilo v Jihomoravském, Zlínském a Ústeckém kraji. K dnešnímu dni má právo užívat označení po čtyři roky 475 výrobků. Na propagaci značky, kterou má v letošním a příštím roce na starosti agentura Ogilvy & Mather, je v rozpočtu 69 milionů Kč. Celková utracená částka by však měla být nižší, uvedl mluvčí ministerstva Hynek Jordán.


    "Čísla jednoznačně dokládají nejen rostoucí zájem spotřebitelů o čerstvé potraviny s jasným domácím původem, ale i zvyšující se zájem výrobců," uvedl Jurečka. V prvním roce o právo označovat své produkty zeleným logem soutěžilo 318 výrobců, letos takřka o 120 více.
    Podle Jurečky ministerstvo hledá různé nástroje jak podpořit domácí producenty potravin, aby modernizovali a rozšiřovali technologické vybavení. "A v tom může pomoc i propagace kvalitních potravin třeba prostřednictvím značky Regionální potravina," uvedl ministr.

 

    Ochutnat oceněné výrobky budou moci lidé letos i v rámci nového projektu MZe nazvaného Poznej svého farmáře. Ten začal v sobotu 26. července na farmě Čapí letka ve středních Čechách. Do poloviny září se uskuteční akce i na dalších čtyřech farmách v různých regionech. Projekt má popularizovat farmaření a přiblížit lidem tuto činnost a produkci potravin vznikající přímo na farmách.
    Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody pro preferenci lokálních potravin patří jejich větší čerstvost oproti z daleka dováženým produktům. Například ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Z chuťového i zdravotního hlediska proto podle expertů za místními výpěstky zaostávají.
    Při nákupu regionálních potravin podpoří lidé potravináře a zemědělce ze svého okolí, což může pozitivně ovlivňovat zaměstnanost v kraji. Nezanedbatelné je také ekologické hledisko. Doprava zboží na velké vzdálenosti totiž zatěžuje životní prostředí výfukovými exhaláty výrazně víc než nákup místních výrobků.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

OBCHODY BUDOUCNOSTI PŘÍCHÁZEJÍ! TEN PRVNÍ UŽ MAJÍ V HRADCI

21.03.2024 | V Hradci Králové vznikl unikátní obchod „Vše Za“ od společnosti SamoBot, která bezobslužné technologie vyvíjí a testuje. Provozuje zde nonstop otevřenou samoobslužnou prodejnu, kde s běžným provozem pomáhá AI řešení Food Save od české společnosti Analytics Data Factory. Co všechno umí?

JARNÍ HLÁŠENÍ: VELIKONOCE DEN PO DNI + RECEPTY PRABABIČEK

21.03.2024 | Vítání jara, největší křesťanský svátek… ať už slavíte Velikonoce jakkoliv, bez dobrého jídla se to pravděpodobně neobejde. Jaké pohoštění připravit pro malé i větší koledníky a která jídla by na velikonočním stole nikdy neměla chybět?

TAJEMSTVÍ OBLIBY KOMBUCHY OBJEVENO + NOVINKY, KTERÉ STOJÍ ZA VYZKOUŠENÍ

20.03.2024 | Popularita tohoto kvašeného nápoje, který obvykle vzniká fermentací černého nebo zeleného čaje, neustále roste. Kombucha patří do skupiny takzvaných funkčních nápojů, jejichž kategorie zažívá velký boom a na trhu se tak objevují nové příchutě. V květnu 2024 F.H. Prager představí dvě novinky - “Rooibos”, který je bez kofeinu a “Matcha” se zvýšeným obsahem přírodního kofeinu.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202402

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.