28.07.2014 ČTK
V pátém ročníku krajských soutěží o ně soutěžilo celkem 1294 produktů od 433 výrobců, uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka.
Zájem výrobců o značku roste, oproti prvnímu ročníku v roce 2010 vzrostl více než o třetinu. Potravináři letos soutěžili v devíti kategoriích. Nejvíce se jich přihlásilo v Jihomoravském, Zlínském a Ústeckém kraji. K dnešnímu dni má právo užívat označení po čtyři roky 475 výrobků. Na propagaci značky, kterou má v letošním a příštím roce na starosti agentura Ogilvy & Mather, je v rozpočtu 69 milionů Kč. Celková utracená částka by však měla být nižší, uvedl mluvčí ministerstva Hynek Jordán.
"Čísla jednoznačně dokládají nejen rostoucí zájem spotřebitelů o čerstvé potraviny s jasným domácím původem, ale i zvyšující se zájem výrobců," uvedl Jurečka. V prvním roce o právo označovat své produkty zeleným logem soutěžilo 318 výrobců, letos takřka o 120 více.
Podle Jurečky ministerstvo hledá různé nástroje jak podpořit domácí producenty potravin, aby modernizovali a rozšiřovali technologické vybavení. "A v tom může pomoc i propagace kvalitních potravin třeba prostřednictvím značky Regionální potravina," uvedl ministr.
Ochutnat oceněné výrobky budou moci lidé letos i v rámci nového projektu MZe nazvaného Poznej svého farmáře. Ten začal v sobotu 26. července na farmě Čapí letka ve středních Čechách. Do poloviny září se uskuteční akce i na dalších čtyřech farmách v různých regionech. Projekt má popularizovat farmaření a přiblížit lidem tuto činnost a produkci potravin vznikající přímo na farmách.
Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody pro preferenci lokálních potravin patří jejich větší čerstvost oproti z daleka dováženým produktům. Například ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Z chuťového i zdravotního hlediska proto podle expertů za místními výpěstky zaostávají.
Při nákupu regionálních potravin podpoří lidé potravináře a zemědělce ze svého okolí, což může pozitivně ovlivňovat zaměstnanost v kraji. Nezanedbatelné je také ekologické hledisko. Doprava zboží na velké vzdálenosti totiž zatěžuje životní prostředí výfukovými exhaláty výrazně víc než nákup místních výrobků.
21.03.2024 | V Hradci Králové vznikl unikátní obchod „Vše Za“ od společnosti SamoBot, která bezobslužné technologie vyvíjí a testuje. Provozuje zde nonstop otevřenou samoobslužnou prodejnu, kde s běžným provozem pomáhá AI řešení Food Save od české společnosti Analytics Data Factory. Co všechno umí?
21.03.2024 | Vítání jara, největší křesťanský svátek… ať už slavíte Velikonoce jakkoliv, bez dobrého jídla se to pravděpodobně neobejde. Jaké pohoštění připravit pro malé i větší koledníky a která jídla by na velikonočním stole nikdy neměla chybět?
20.03.2024 | Popularita tohoto kvašeného nápoje, který obvykle vzniká fermentací černého nebo zeleného čaje, neustále roste. Kombucha patří do skupiny takzvaných funkčních nápojů, jejichž kategorie zažívá velký boom a na trhu se tak objevují nové příchutě. V květnu 2024 F.H. Prager představí dvě novinky - “Rooibos”, který je bez kofeinu a “Matcha” se zvýšeným obsahem přírodního kofeinu.